Социалните мрежи трябва да положат повече усилия, за да изпълнят исканията, които бяха отправени към тях от Европейската комисия (ЕК) и от органите за защита на потребителите на държавите членки на Европейския съюз (ЕС) през март миналата година. Исканията са за спазване на европейските правила за защита на потребителите, посочва се в съобщение от пресцентъра на ЕК.
Днес бяха публикувани и промените, които Facebook, Twitter и Google+ са направили, за да може условията им за ползване да отговорят на правилата на ЕС за защита на потребителите. Благодарение на тези промени потребителите в ЕС няма да бъдат принуждавани да се отказват от задължителните си права в ЕС, като правото да се откажат от покупка, направена онлайн. Освен това хората ще могат да подават жалбите си към въпросните компании и в Европа, а не само в Калифорния, както беше досега.
Същевременно, подобно на доставчиците на офлайн услуги, социалните мрежи ще поемат своя справедлив дял от отговорността към потребителите в ЕС.
Онова, което до момента са променили социалните мрежи, отговаря само частично на изискванията за защита на потребителите, констатират от ЕК.
По думите на еврокомисаря по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете Вера Йоурова социалните мрежи се ползват като рекламни и търговски платформи, ето защо трябва да спазват напълно правилата за защита на потребителите. Тя приветства мерките, предприети от компании, но твърди, че е неприемливо тези действия да не са изцяло завършени и да отнемат толкова дълго време.
„Това потвърждава факта, че се нуждаем от „нов търговски механизъм за потребителите“. Правилата на ЕС за защита на потребителите следва да бъдат зачитани и ако дружествата не се съобразят с тях, те следва да бъдат санкционирани“, коментира още тя.
Последните предложения на Google изглеждат в съответствие с исканията, но Facebook и Twitter не са разрешили напълно част от важните въпроси относно отговорността, която носят, както и за начина на уведомяване на потребителите при евентуално премахване на съдържание или прекратяване на договор.
От ЕК посочват, че от гледна точка на процедурата за „уведомяване и действие“, използвана от органите за защита на потребителите за съобщаване за незаконно съдържание и за поискване на премахването му, промените, които част от компаниите са направили, са недостатъчни.
Google+ е създал протокол, който включва крайни срокове за разглеждане на исканията. Facebook и Twitter са направили по-малко и по този параграф. Те са се съгласили единствено да осигурят специален имейл, който националните органи да използват за уведомяване за нарушения. Социалните мрежи обаче не са се ангажирали с въпросните искания в рамките на по-конкретни срокове.
ЕК потвърди, че очаква социалните мрежи бързо и проактивно да откриват и премахват проблемно съдържание, но да работят и за повторната му поява. През април комисията ще представи „нов търговски механизъм за потребителите“. Реформата има за цел да модернизира действащото право за защита на потребителите и да гарантира правилното му прилагане.