Един от бившите ръководители на Facebook признава, че изпитва „огромна вина“ заради работата си в компанията и най-вече върху „инструментите, които разкъсват социалната тъкан на това как функционира обществото“. С това Чамат Палихапития, който до 2011 г. е вицепрезидент на отдела ѝ за потребителско разрастване, се присъединява към нарастващата група от критици на социалната мрежа.
„Краткотрайната, продиктувана от допамина (хормона на щастието, б. ред.) обратна връзка, която създадохме, унищожава начина, по който работи обществото“, казва той по време на събитие, организирано от бизнес училището към Станфордския университет.
Това е „глобален проблем“, който „разрушава основите на това как хората се държат, включително помежду си“, пояснява мениджърът, цитиран от технологичния сайт The Verge.
Коментарът на Палихапития идва ден, след като един от основателите на Facebook Шон Паркър също отправи критики към начина, по който компанията „експлоатира уязвимостта на човешката психология“, създавайки нещо толкова пристрастяващо.
Също като Паркър Палихапития посочва, че се съпротивлява на постоянната употреба на социалните мрежи и се надява да използва парите, направени във Facebook, за добра кауза. По думите му той вече не може да упражнява контрол върху бившия си работодател, но може да го направи върху себе си и децата си, избирайки да не ползва мрежата.
Той дори отива още по-далеч, като заявява, че макар и да не го осъзнават, хората са били програмирани от употребата на социалните мрежи и сега са изправени пред решението за това до каква степен са готови да се откажат от „интелектуалната си независимост“ в тяхно име.
В изказването си Палихапития отправя критика не само към Facebook, но и към цялата система за финансиране на рисков капитал в Силициевата долина. Според него инвеститорите наливат средства в „скапани, безполезни, идиотски компании“, загърбвайки реалните проблеми на обществото като глобалното затопляне и борбата с болестите.
Социалните мрежи станаха обект на засилени критики през последните години заради най-малко частичната си роля в противоречивите политически събития през този период. Според мнозина анализатори изненадващият резултат на президентските избори в САЩ от 2016 г. и референдумът за Brexit се дължат в известна степен и на създадените от алгоритъма на Facebook т. нар. ехо камери, концентриращи еднородни мнения, както и разпространението на фалшиви новини, конспирация и пропаганда наравно с достоверните източници на информация.
Facebook беше изправен и пред сериозна критика заради това, че е продал реклами на руски оперативни работници, повлияли на президентските избори в САЩ през изминалата година. Обвинения имаше и във връзка с разпространение на невярна информация и реч на омраза срещу мюсюлманската етническа група рохинджа, за чието ограничаване според критици социалната мрежа не е направила достатъчно.