Марк Зукърбърг се завърна в Китай. Главният изпълнителен директор на Facebook публикува своя снимка от посещение при китайски студенти в училището по икономика и мениджмънт Цинхуа в Пекин в събота, повече от една година след последното си пътуване до страната.
Последното посещение на Зукърбърг в Китай идва на фона на усилията на Facebook да навлезе в страната, която се очаква да стане най-големият пазар на интернет потребители през 2018 г.
Въпреки че услугата на Facebook е забранена в Китай от 2009 г. насам, социалната мрежа наскоро назначи Уилям Шуай от LinkedIn, за да ръководи отношенията с китайското правителство. Facebook също така тайно тества приложение за споделяне на снимки в Китай и се твърди, че търси място за офис в Шанхай за своето ново подразделение за потребителски хардуер, Building 8.
В своя постинг в събота Зукърбърг заяви, че е в Китай за среща на консултативния съвет на училището Цинхуа, в което членува от 2014 г. насам. „Всяка година това пътуване е чудесен начин да съм в крак с темпа на новаторство и предприемачеството в Китай", пише той.
Facebook флиртува с идеята да влезе в Китай от години, което би могло да ѝ даде достъп до огромен нов пазар на потребители и рекламодатели във време, в което компанията е под натиск да продължи да показва силен растеж пред инвеститорите. Зукърбърг е научил и мандарин достатъчно добре, за да общува добре в страната.
По време на последното си пътуване до Китай през март 2016 г. Зукърбърг се срещна с директора на пропагандния орган на страната и други правителствени лидери. Не е ясно дали той планира отново да се срещне с правителствени служители по време на това пътуване - говорител на Facebook не е отговорил на искането за коментар от страна на Ройтерс за графика на пътуването му. Като страната с най-голямата концентрация на интернет потребители в света, Китай е привлекателен, но предизвикателен регион за американските технологични компании, като Facebook. Правителството наскоро блокира WhatsApp, собственост на Facebook, в условията на заострена онлайн цензура.
През 2010 г. Google спря търсачката си в континентален Китай, след като заяви, че изискванията за цензура на страната са станали твърде обременяващи и добави, че няма да се откаже от усилията си да не нарушава потребителските права в Китай.
Един от начините, по които Facebook обмисля да се върне в Китай, е да създаде свой инструмент за цензуриране, който автоматично ще потисне определени постове в определени географски райони, съобщи The New York Times през миналата година. Не е ясно дали инструментът все още се разработва.
Прозорецът на възможностите на Facebook за започване на бизнес в страната може да се разтвори по-широко, тъй като китайският президент Си Дзинпин започва втория си мандат през ноември. Анализаторът на Mizuho Джеймс Лий неотдавна отбеляза, че "медийният контрол и чувствителността са много по-занижени по време на втори мандат на администрацията".
Според Лий настоящият подход на Facebook, който помага на китайските рекламодатели да продават реклами в чужбина, също изглежда „съгласуван с политиката на китайското правителство за глобализиране на местните компании" и може в края на краищата да доведе до осигуряването на необходимия за официалното лицензиране лиценз от страна на Internet Content Provider (ICP).
Марк Зукърбърг посети Китай миналата година и се срещна с китайския представител, отговарящ за пропагандата. Освен това Зукърбърг публикува свои снимки как бяга в Пекин, на фона на гъстия смог в града. Facebook не е коментирала отделните слухове, като тези, че си търси офис в Шанхай, но обяви: „Отдавна сме казали, че се интересуваме от Китай и инвестираме време в това да разберем и научим повече за страната по различни начини“.