Микроблогинг услугата Twitter заяви в четвъртък, че е блокирала стотици свързани с Русия акаунти и ще засили спазването на правилата си за спам, докато проверява онлайн кампаниите за евентуално външно влияние върху изборите в САЩ през 2016 г.
Въпреки че разкритията на компанията в брифингите до американски конгресмени и чрез обществена публикация в блога ѝ са най-подробните към днешна дата по въпроса, сенатор Марк Уорнър, най-популярният демократ в сенатската разузнавателна комисия, определи изявленията на компанията като „дълбоко разочароващи".
Сенаторът призова служители на Twitter да свидетелстват при закрити врата като част от широко разследване на руското влияние в президентските избори през 2016 г. Facebook се сблъска с подобен разпит по-рано този месец.
Законодателите в двете партии подозират, че социалните мрежи може да са изиграли голяма роля в опитите на Москва да разпространява пропаганда, да посее политически раздори в САЩ и да помогне за избирането на президента Доналд Тръмп. Москва отрича всяка подобна дейност, а Тръмп отрича всякакви тайни споразумения.
Twitter също така е информирал в четвъртък Комисията за разузнаване към Камарата на представителите.
Уорнър, чиято комисия разследва предполагаемата намеса на Русия в изборите, заяви, че служителите на Twitter не са отговорили на много въпроси за руското използване на платформата и че тя все още е подложена на чужди манипулации.
Разкритието на компанията пред сенаторите „показва огромна липса на разбиране от страна на екипа на Twitter за това колко сериозна е темата", казва Уорнър, цитиран от Ройтерс. Той обръща особено внимание на това, което нарича „решението на Twitter да ограничи до голяма степен прегледа си до акаунти, свързани с фалшиви профили, вече забелязани от Facebook“.
Twitter обяви, че е идентифицирала и премахнала 22 акаунта, пряко свързани с около 500 фалшиви Facebook страници или профили, обвързани с Русия, и че е открила още 179 акаунта, които са свързани по друг начин с Москва. В допълнение към разпита на служителите, компанията публикува в четвъртък публичен блог с най-подробната досега информация за предприетите стъпки за борбата с пропагандата.
В изказванията си през репортери Уокър определи разкритията на Twitter като "дълбоко разочароващи" и "неадекватни на почти всяко ниво".
Коментарите показват, че разследванията на Конгреса за използването на платформи на социални медии от страна на Русия няма да бъдат смекчени. Twitter, Facebook и други интернет компании, включително Google на Alphabet Inc, са изправени пред постоянна критика, тъй като се появява все повече информация за манипулирането на техните платформи по време на предизборната кампания през 2016 г.
Потребители, депутати и технологични анализатори отдавна критикуват Twitter, че е прекалено слаба в контрола на фалшиви или злоумишлени акаунти. За разлика от Facebook, Twitter позволява както анонимни акаунти, така и автоматизирани профили или ботове, което затруднява дейността на органите по реда.
В четвъртък изследователи от Оксфордския университет публикуваха проучване, в което се заключава, че Twitter ботове са разпространявали погрешни информации и пропаганда с по-висок дял в щатите с по-ожесточена предизборна борба, отколкото в неконкурентни щати, в рамките на 10-дневен период около изборния ден през ноември.
Базираната в Сан Франциско Twitter съобщи, че руският медиен център Russia Today, който е близък до Кремъл, е изразходвал 274 100 долара за реклами в Twitter и е популяризирал 1 823 туита, потенциално насочени към пазара в САЩ.
Само тези реклами надминават сумата от 100 000 долара, за която Facebook заяви в началото на този месец, че е била свързана с руска пропагандна операция по време на цикъла на изборите през 2016 г. Това е разкритие, което окуражава призивите на някои демократи за нови правила за оповестяване на онлайн политическите реклами.
Twitter обяви нови мерки за засилване на ограниченията върху подозрителни спамъри, например като намали времето, през което подозрителните акаунти остават видими, докато компанията извършва съответните разследвания.
За да осуети злоупотребите чрез приложения, взаимодействащи си с Twitter, компанията обяви, че е спряла 117 000 приложения от юни, които са отговорни за 1,5 млрд. „нискокачествени" туита през тази година.
Twitter заяви също, че иска да засили правилата за разгласяване на политическата реклама, както наскоро стори и Facebook.