На пръв поглед „фалшивите новини“ явно станаха модерни внезапно. Всъщност обаче измислиците съществуват от поне десетилетие, но сега се превръщат в належащ въпрос, защото пълният мащаб на промените, ударили интегритета на новините и рекламата от цифровия дуопол – Google и Facebook – стана твърде очевиден, коментира Робърт Томсън, главен изпълнителен директор на News Corp, която притежава Wall Street Journal.
Комерсиализирането на съдържание от Google съзнателно и умишлено подкопа истинността на произхода на информацията заради печалба. Ходът бе последван от потока във Facebook, пъл с журналистически глупости и фалшиви истории. Заедно двата най-мощни издателя на новини в човешката история създадоха екосистема, която е нефункционална и социално унищожителна.
И двете компании можеха да направят много повече, за да подчертаят, че има йерархия на съдържанието. Вместо това те мощно просперират, продавайки философия тип "земята е плоска", която не различава фалшивото от истинското, защото трупат огромно количество пари и от двете.
В зависимост от източника те притежават почти две трети от цифровия рекламен пазар. Според оценки на Interactive Advertising Bureau на тях се дължи над 90% от прогресивното увеличаване на дигиталната реклама през последната година. Единствените разходи за съдържание на двете компании са изгодни договори за лобисти и адвокати, но социалната цена на тази стратегия е много по-голяма.
Твърде абсурдно е, че Google и неговият YouTube, които са спечелили милиарди долари от съдържанието на други хора, сега се оплакват, че няма как да бъдат държани отговорни за наблюдението на това съдържание. Печалба – да, контрол – не, но както се оказва безплатните пари всъщност си имат цена.
На всички ни се налага да работим с тези компании и се надяваме, най-вече на чудо, че те най-накрая ще предприемат смислени действия не само, за да позволят модели на платено съдържание, което финансира първокласната журналистика, но и да разчистят сайтовете си от ширещото се пиратство, което подкопава творчеството. Бизнес моделът ви не може да бъде едновременно базиран на интимни, специфични детайли за потребителите и на нулево знание за очевидно пиратски сайтове.
Друга област, която спешно се нуждае от повече внимание, са алгоритмите, които компаниите от Силициевата долина и Amazon редовно определят като предполагаем обективен източник на мъдрост и проникновение. Тези алгоритми очевидно са създадени, настроени и коригирани така, че да пасват на търговските им нужди. И въпреки това те обвиняват автономните, анархични алгоритми, а не себе си, когато се появи неофашистко съдържание или когато дадено търсене покаже очевидно пристрастни резултати в полза на собствените им продукти.
Колкото до новините, институционалното пренебрежение ни оставя на ръба на хлъзгавия склон на цензурата. Няма традиция в Силициевата долина, така както има в големите вестници – всеки ден да се спори за това кое е вярно и грешно или пък по отношение на капризната, дълбока агония за социалната отговорност и свободата на изразяване.
Това, което имаме в момента, е ответна реакция, с която тези всемогъщи компании няма как да се справят. Техните отговори имат склонност да бъдат политически, а и политически коректни. Независимо от вашите собствени позиции, би трябвало да се притеснявате, че навлизаме в епоха, в която тези изключително влиятелни издатели рутинно и избирателно ще „отменят публикуването“ на определени позиции и новини.
Навлизаме в тази нечувана епоха в момент, в който политическият звук в много страни е увеличен до максимум. Ехо камерата никога не е била по-голяма, а в реверберационната стая рядко е звучала такава какафония.
Интересното е, че този резултат отчасти се дължи на идеализма в Силициевата долина и на липсата на съмнение в самопровъзгласените идеали. Те набожно вярват, че свързват хората и че ги информират, което е вярно, макар че част от тези връзки се превръщат в конспирации, а част от информацията се премахва без опасения за правата на интелектуалната собственост.
Предполага се, че трябваше да сме във вълшебна епоха на показатели и данни. Но вместо перфектна точност, имаме цинично отсъждане на двусмислицата – особено сред публиките. Някои рекламни агенции също очевидно грешат, защото и те отсъждат и печелят от дигиталната двусмислица, тъй като парите в рекламния бизнес се изместват от реално правене на реклами към натрупване на онлайн публики и рекламни технологии.
И така, както Times of London съобщи, рекламодатели, които внимават за социума и представяните образи, се оказват с реклами в изключително непочтени места – порно сайтове, неофашистки сайтове, ислямистки сайтове. Срамът за тези рекламодатели е разбираем, но ситуацията е много по-сериозна от обикновената загуба на имидж.
Ако тези сайтове получават дял от комисионната, рекламодателите технически финансират тези престъпни действия. В зависимост от вида реклама, оценките на рекламната индустрия сочат, че партньор на YouTube може да спечели около 55% от приходите от видео. През последните години колко милиони долари са били насочени към организации или физически лица, които са екзистенциална заплаха за нашите общества?
Истинността на информацията е съществена и, в тази епоха на добавена реалност и виртуална реалност, истинската реалност със сигурност ще се завърне. Автентичната достоверност е актив с нарастваща стойност в епохата на изкуственото – разбирането на приливите и отливите при човечеството няма да се базира на фалшивите новини или на фалшивата емпатия, а на истинската проницателност.