Европейската комисия (ЕК) не е доволна от усилията, които към момента са предприели най-големите в света социални медии. Брюксел предупреди Microsoft, Google, Facebook и Twitter, че ако не засилят мерките за борба с езика на омразата и тероризма, ще бъдат принудени да ги заставят за това по законен път, предаде Ройтерс.
„От днес ние се ангажираме да създадем обща база данни на бранша с "хешове" - уникални цифрови "пръстови отпечатъци" за насилнически, терористични изображения или видеоклипове и снимки, които вербуват за наемане на терористи, които сме отстранили от нашите услуги“, съобщи в корпоративния си блог Facebook.
Чрез споделянето на тази информация помежду си компаниите можело да използват споделените хешове за идентифициране на потенциално терористично съдържание на своите потребителски платформи. „Надяваме се, че това сътрудничество ще доведе до по-голяма ефективност, докато ние продължаваме да налагаме правилата, за да ограничим терористичното съдържание онлайн“, пояснява мрежата. През май тази година най-големите социални мрежи подписаха специален Кодекс на поведението с ЕК, с който се задължиха бързо и ефективно да се борят с разпространението на езика на омразата. Според доклада на европейския комисар за правосъдието, потребителите и равенството на половете Вера Юрова обаче усилията на компаниите не са довели до особен резултат.
Според въпросния кодекс съдържанието, което е било докладвано като нарушаващо правилата, трябва да бъде разгледано и премахнато в рамките на до 24 часа. Освен това компаниите са се задължили да работят в тясно сътрудничество с неправителствени организации, които се борят с подобно съдържание в социалните мрежи и медии.
„На практика обаче на компаниите им отнема значително повече време и усилията им до голяма степен не могат да постигнат заложената цел. Те успяват да разгледат едва 40% от въпросното съдържание за споменатите 24 часа. След 48 часа този обем скача на 80%. Това сочи, че макар и в действителност да може да се направи, трябва да бъдат положени значително по-големи усилия“, става ясно от доклада.
Оказва се, че най-добре с прегледа и премахването на обидно съдържание се справя YouTube, а най-бавно - Twitter, предава Financial Times.
От 600 доклада за обидно съдържание компаниите са откликнали на 316 случая. Само в 163 случая обаче съдържанието е било премахнато, а в 153 казуса компаниите не са предприели мерки, тъй като според тях въпросното съдържание, което е било докладвано, не нарушава политиките на управляваните от тях платформи.
Докато съдържанието с расистки контекст, което е било премахнато в Германия, се равнява на 50% от премахнатото съдържание, в Австрия този дял е 11%, а в Италия се равнява на едва 4%.
Ако в следващите месеци американските компании не подобрят резултатите от борбата с езика на омразата, ЕК може да задейства юридически механизми, които да накарат Facebook, Twitter, Google и Microsoft да подобрят представянето си.
Новината за лошото представяне на компаниите в опита им да се справят със ситуацията идва във време, в което в САЩ и Европа активно се дискутира въпроса за т.нар. „фалшиви новини“, а в европейското интернет пространство нараства броя на обидните публикации, свързани с бежанците, идващи от Близкия изток и Северна Африка, заключава FT.
Припомняме, че през ноември 2015 г. Германия започна разследване срещу ръководителя на представителството на Facebook в Европа за провал в премахването на расистка реч от социалната мрежа. Мартин От, управляващият директор на Facebook за Северна, Централна и Източна Европа, който е базиран в Хамбург, може да бъде подведен под отговорност за неуспеха на платформата да заличи обиди, съобщи говорителят на германската прокуратура. Говорител на компанията пък обясни, че няма реално нарушаване на германските закони от Facebook и нейните служители.