fallback

Как социалните мрежи повлияха на случилото се в Турция?

Окупирането на традиционните медии от бунтовниците не се оказа достатъчно, за да им помогне да изпълнят мисията си, коментира Ел-Ериан

08:18 | 19.07.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Опитът за преврат на военните в Турция в петък се провали по много причини, включително заради разделението сред военните и повтарянето на грешките на заговорниците. Социалните мрежи и мобилните комуникации също изиграха важна роля. И това не е първият път, в който тази комбинация позволява на гражданите да изразят волята си и да имат думата при вземането на решение за това кой и защо ги управлява, пише в свой анализ за Bloomberg View Мохамед Ел-Ериан.

Бунтовниците не само затвориха важни транспортни маршрути, но и се опитаха да окупират едновременно парламента и президентството, както и да заловят високопоставени представители на властите, включително президента Реджеп Ердоган. Освен това превзеха обществените медии и използваха държавната телевизия, за да излъчат посланието си и преждевременно да обявят победата си.

Съвсем скоро обаче те осъзнаха, че този класически подход не е достатъчен и се насочиха към частните телевизионни канали, като дори спряха турския филиал на CNN – събитие, което беше излъчено на живо по целия свят.

Целта беше съвсем ясна: чрез ограничаването на достъпа на гражданите до алтернативни източници на новини, бунтовниците можеха да контролират историята, да диктуват информацията, която излиза, както и нейното тълкуване. Те също така използваха този контрол, за да мотивират своята малка група от сътрудници и се опитаха да убедят други да се присъединят към тях, най-вече други фракции на армията, допълва анализът.

Но опитващите да извършат преврат не взеха предвид реалностите, свързани със социалните мрежи и мобилните технологии. В резултат опитът им да контролират достъпа на обикновените граждани до информация се провали заради вътрешни и международни медии с по-голямо влияние. След това предимството, от която военните се радваха заради елемента на изненадата, бързо се срина.

Само часове след началото на преврата Ердоган използва функциите за видео на своя мобилен телефон, за да достигне до народа, призовавайки турците да излязат на улицата и да се изправят срещу бунтовниците. Неговото послание беше подсилено от факта, че се появи в социални мрежи като Facebook и Twitter, допълнено от снимки на хора, стоящи пред танкове.

Социалните мрежи изиграха важна роля и в получаването на вътрешна и международна подкрепа в реално време за президента и за турското демократично избрано правителство. Тези послания дойдоха от част от вътрешните политически критици на Ердоган, които използваха Twitter, за да осъдят опита за преврат, който според тях не би донесъл най-добрата промяна.

Всичко това не само задоволи любопитството на обикновените турски граждани, но и контрира увереността в резултата от преврата. Потокът от информация насърчи и мобилизира турците да се опълчат на бунтовниците и техните танкове. Гражданите се превърнаха от пасивни реципиенти в проактивни участници в настоящето и бъдещето на страната. А чрез поставянето под въпрос на информацията, разпространявана от официални медийни източници, те попречиха на малка група от военни да превърнат претенциите си за победа в реалност.

Това не е първият път, в който социалните мрежи и мобилните технологии изиграха важна роля при подобни събития. През 2011 и 2013 г. например милиони египтяни използваха социалните мрежи, за да се обединят и излязоха по улиците, за да повлияят на начина, по който страната се управлява.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:09 | 05.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още