Най-голямата социална мрежа в света Facebook най-сетне ще има нормална функция за търсене, съобщава компанията в блога си. Това значи, че социалната мрежа ще бъде ползвана в бъдеще така, както хората са свикнали от зората на търсенето в интернет с търсачката на Google. Но търсенето във Facebook на теория може да е по-интересно от търсенето в Google. За кого? И за двете страни – и за Facebook, и за потребителите.
Новата функционалност се нарича "Search FYI". Самото име намеква за разликата с Google.
FYI е абревиатура за "For your information". По принцип се ползва за насочване на вниманието на други хора. Типична употреба е в писмената кореспонденция. Иначе казано, за Facebook това значи: „Ако нещо се случи в света, повечето хора гледат във Facebook, тъй като приятелите им и семейството им реагират", пише в постинга в корпоративния блог Том Стоки, който е водещ мениджър за търсенето във Facebook.
В момента на ден в социалната мрежа има по 2 трлн. публикации, както и по 1,5 млрд. търсения. Досега бе възможно да се получават резултати от търсене в приятелския кръг. Кой е писал нещо по темата за бежанците например. Освен отговорите Facebook показваше и страници, които са свързани с темата. Това е много, но не и всичко. А сега е възможно буквално всичко.
Търсенето засега е ограничено за потребители в САЩ. Резултатите се показват по категории. Първо няколко от т. нар. проверени източници (в повечето случаи новинарски страници), както и изказвания на приятели и обществени постинги на всички потребители. И такива, които са писани преди години.
От блога на компанията става ясно, че търсачката на Facebook ще предоставя по-добри предложения при търсене, които ще бъдат персонализирани. Освен това в резултатите от търсенето ще се появяват публични публикации и такива от приятели. Потребителите ще могат да откриват и публични дискусии.
Позиционирайки се като източник на новини, Facebook се изправя директно срещу Twitter, която наскоро добави услуга за новини, наречена Moments, пише Wall Street Journal. В края на юни част от потребителите на Facebook можеха да тестват възможностите за търсене в социалната мрежа. Тези и други тестове показаха, че потребителите имат апетит за „неща, които са на дневен ред в момента“, коментира Стоки.
Освен това Facebook създава търсачка, която попада извън обхвата на Google. Традиционните търсачки като Google не се сблъскват с конкретен въпрос, докато инженерите на Facebook е трябвало да създадат система, наречена „Live Updates”, която разглежда социалната мрежа и проследява промените в публикациите.
„Всички тези неща трябва да бъдат отразени в резултатите от търсенето в рамките на секунди или минути“, допълва Стоки.
Предишният опит на Facebook в търсачките – функцията Graph Search, стартира през 2013 г., но се превърна в разочарование, отчасти поради техническата си сложност. Въпреки това главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг продължи да поддържа тезата, че търсенето е особено важна част от дългосрочната стратегия на компанията.
Колекцията от публични публикации във Facebook е „по-голяма от всеки архив от уеб търсения“, заяви той пред анализаторите през юли. „Започваме да се фокусираме върху неща, които са уникални за Facebook, върху отговорите на въпроси, които не можете да откриете на никое друго място".
Една добре поддържана функция за търсене ще задържа потребителите по-дълго във Facebook, позволявайки на социалната мрежа да събира повече данни за хората, смятат анализатори. Според Стоки голяма част от Facebook потребителите вече използват социалната мрежа, за да избират по-лесно ресторанти и дори детегледачки. Проучвания пък показват, че много голяма част от хората предпочитат препоръките на приятели, отколкото анонимните ревюта.
Но за милиарди хора Google е синоним на търсачка. Това е нещо, което Facebook ще трябва да промени, твърди Тамара Гафни, анализатор на Adobe Digital Index.