fallback

Защо Тим Кук ухажва Китай

Отдавна Поднебесната империя е за Аpple много повече от производствена площадка за iPhone, iPad и iWatch

15:16 | 18.05.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Tим Кук едва ли е очаквал подобен наплив. Американската кино звезда Том Крус и британският премиер Дейвид Камерън вече показаха как се прави, а сега и главният изпълнителен директор на Apple си направи акаунт в китайския конкурент на Twitter – Sina-Weibo. Само три часа по-късно Кук вече има над 300 000 последователи. Първият му постинг с думите „иновативни програми за опазване на околната среда" му докара над 34 000 коментара, пише технологичният блог Techcrunch.

Тим Кук и Apple отдавна имат статуса на култова марка в Китай. В момента Кук е на турне в страната и където и да се появи, се посреща с аплодисменти. Правителството на азиатската страна го третира като високопоставен държавен представител. Вицепремиерът на Китай Ли Яндън не се поколеба да го приеме в пекинския правителствен квартал Жънанай.

С изключение на това кратко политическо отклонение за Кук на преден план по време на посещението му в Китай излизат бизнес интересите. А те се развиват доста добре. През миналото тримесечие Apple увеличава приходите си в страната със 71%. Междувременно бизнесът в Китай е отговорен за една трета от общите приходи на компанията.

Отдавна Китай е за Apple много повече от производствена площадка за iPhone, iPad и iWatch – а именно вторият най-важен пазар. Анализаторите са на мнение, че още до края на тази година Народната република ще измести досегашния лидер в това отношение – САЩ. До края на годината Apple ще открие още 20 нови Apple Stores в Поднебесната империя – двойно увеличение спрямо досегашния брой.

При това доскоро ситуацията за Apple бе доста неясна в Китай. Предшественикът на Кук Стив Джобс не показваше добро отношение към потребителите в страната. Новите устройства пристигаха на китайския пазар с цели месеци закъснение, а в продължение на дълги години нямаше никакво споразумение между Apple и China Mobile за включване на iPhone в програмата на най-големия мобилен оператор в страната и в света. 

Освен това устройствата на Apple се предлагат в Китай на много по-висока цена, отколкото в съседен Хонконг, Тайван или Япония. В продължение на много години Samsung беше безспорният лидер на пазара на смартфони в Китай. След него следваха значително по-евтините като цени конкуренти Xiaomi или Huawei.

Но с Кук начело  Apple стартира промяна в стратегията си. Цените наистина не паднаха значително, но при своя производствен процес  Apple вече отделя доста сериозно внимание на предпочитанията на китайците. Така например анализатори твърдят, че пускането на позлатените версии на пазара е тясно свързано с китайските потребители.

И докато в Европа  Apple не бърза с пускането на платежната си услуга Apple Pay, в Китай Кук дава газ. През тези дни той се срещна и с представители на Alibaba, за да търси начини за сътрудничество с най-големия в страната онлайн търговец. Дъщерната на Alibaba компания Alipay в момента е най-използваната в Китай платежна услуга и може с един удар да помогне за налагането  на Apple Pay на пазара. 

Големият брой потребители на смартфони в Китай би означавал, че експанзията на Apple Pay там ще има доста голямо значение, но компанията ще се сблъска и с някои предизвикателства.

Apple Pay работи с NFC технология, безжична система, която позволява на хората да плащат с кредитни карти, свързани с техните смартфони, само като доближат телефона до четеца.

В Китай UnionPay - държавният оператор за кредитни и дебитни карти, доминира в обработката на плащания, извършени чрез NFC. Като такава UnionPay определя таксите за трансакциите, което може да бъде потенциална пречка за Apple в страната.

Това вероятно е една от причините, поради които технологичната компания се опитва да си партнира с китайския гигант в електронната търговия Alibaba, който притежава своя собствена система за мобилни разплащания, известна като Alipay. Тя използва различни методи за плащане, включително чрез сканиране на специален баркод. Alibaba също експериментира с разнообразни методи за идентификация, като правенето на селфи за позволяване на плащането.

Apple се опитва да подобри и социалния си имидж в Китай. В продължение на много години компанията попадаше в заглавията на вестниците с негативни новини – мизерни условия на труд и ниско заплащане. От известно време насам обаче калифорнийският концерн предприема редовни проверки във фабриките си и в своя т.нар. Supplier Responsibility Report дава подробна информация по темата. Компанията възнамерява да въздейства преди всичко на порочната практика за даване на свръхчасове в повечето поддоставчици. 

Щатската компания иска да допринесе и за опазването на околната среда в Поднебесната империя. По време на своята китайска обиколка Тим Кук обяви, че Apple заедно с World Wildlife Fund (WWF) ще създаде на площ от 4 000 кв. км устойчиво отглеждана гора, за да се осигури дървесина за производството на хартия за опаковане на продуктите на Apple. В допълнение компанията ще инвестира в соларна фирма в китайската провинция Съчуан, която ще бъде втората слънчева електроцентрала в Китай.

Всички тези мерки служат на една цел: Кук иска да покаже на китайския народ колко важен е той за него и компанията му. И че регистрацията му в Weibo не е всичко, което може да направи в тази насока. Според спекулации той дори в момента учи китайски.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:11 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още