Дълго обсъжданият план на Facebook директно да публикува статии от медийни организации ще стартира в сряда, с което ще приключат месеците преговори между интернет гиганта и издателите, които копнеят за огромната му аудитория, но се страхуват от все по-голямата му сила, коментира The New York Times.
Девет медийни компании, включително NBC News и The New York Times, са се съгласили на сделката въпреки опасенията, че участието им евентуално може да подкопае собствения им бизнес.
Проектът ще започне с няколко статии, но се очаква да се разрасне бързо. Потребителите на iPhone ще виждат лъскави видео снимки и снимки с прикачени карти с координати. Най-важното нещо за нетърпеливите потребители на смартфони е че т.нар. „instant articles” ще се зареждат с до 10 пъти по-бързо, тъй като читателите ще остават във Facebook вместо да се пренасочват към други сайтове, твърди социалната мрежа.
Facebook положи много усилия, за да привлече издателите да се включат в проекта. Издателите могат или да продават и вграждат реклами в статиите, запазвайки всички приходи, или да позволят на социалната мрежа да продава реклами, като в този случай Facebook ще получава 30% от приходите. Социалната мрежа позволява на медийните компании да събират данни за потребителите, които четат статиите им, със същите инструменти, с които следят посетителите на собствените си сайтове.
Facebook, който има повече от 1,4 млрд. активни потребителя по целия свят, привлича внимание на потребителите на мобилни устройства – и съответно води до повече посещения на информационните сайтове, повече, отколкото която и да е друга услуга.
"Издателите нямат голям избор, освен да си сътрудничат с Facebook", казва Вивиан Шилер, бивш изпълнителен директор на NBC, The New York Times и Twitter, която сега консултира медийни компании и брандове. „Публиката е там и е твърде огромна, за да бъде пренебрегната“, казва Шилер.
Но ролята на Facebook като мощен разпространител на новини кара много хора в индустрията да се чувстват неудобно. Те се страхуват, че мрежата може да стане по-четена от собствените им сайтове и да отмъкне читателите и рекламодателите им.
Джеймс Бенет, главен редактор на The Atlantic, един от първите издатели в проекта, казва, че публикуването на статии чрез опцията „instant articles” означава да се „изгуби контрол над средствата за разпространение“. От друга страна, казва той, „се опитваме да достигнем с историите си до колкото може повече хора, а в същото време да създадем ядро от лоялна и ентусиазирана публика“.
Facebook много пъти променя алгоритъма, който определя какво виждат във фийда си потребителите. Zynga, компания за игри за мобилни телефони, изгради бизнеса си, използвайки Facebook, но изгуби трафика си, когато компанията промени правилата, за да направи игровата активност на потребителите по-малко видима за приятелите им.
През миналата година Facebook реши да понижи видимостта на вирусното съдържание, като видео клипове с котки, и да промотира съдържание с „високо качество“. Преди месец компанията отново промени посоката си, за да акцентира върху личните постове на приятелите и семействата на потребителите.
Крис Кокс, главният продуктов директор на Facebook, няма намерение да се извинява за промените в правилата. В свое интервю той заяви, че мисията на Facebook е да даде на потребителите си това, което най-много искат. „На първо място искаме да помогнем на хората да се свържат с приятелите и семействата си“, казва Кокс. „На второ място е да помогнем на хората да бъдат информирани за света около тях“.
"The Atlantic се включва в сделката с широко отворени очи", казва Бенет, намеквайки за перспективата Facebook да бъде в позицията да налага по-неблагоприятни условия, ако влиянието на издателите нарасне.
Първоначално пет американски организации ще участват в проекта, като всяка една от тях ще публикува една статия в новия формат в сряда: BuzzFeed, National Geographic, The Atlantic, NBC News и The NY Times. Четири европейски медии също се присъединяват: The Guardian, BBC News, Bild и Spiegel Online. С времето Facebook очаква още издатели да се включат в проекта, който да използва не само версията за iPhone.
Според Марк Томпсън, главният изпълнителен директор на The New York Times Company, трафикът, генериран от Facebook към The NY Times, е между 14 и 16% от целия уеб трафик.
„Това е шанс да се разширим и да разберем дали Facebook не може да изиграе още по-голяма роля“, казва Томпсън. В крайна сметка компанията смята, че това е експеримент, който се заслужава риска, допълва той. Статиите във Facebook първоначално няма да се включват в 10-те безплатни материала на месец, които нерегистрираните потребители на медиата имат право да прочетат.
Facebook предлага на издателите нови инструменти, с които да представят работата си, включително интерактивни карти и възможността за публикуване на снимки с висока резолюция, които потребителите могат да увеличават и да гледат от различни ъгли.
„В никакъв случай не целим Facebook да замени вестника или радио предаването, които обичате, или пък телевизията“, казва Кокс. „Ние можем да бъдем само допълнение“.
Джона Перети, главен изпълнителен директор на BuzzFeed, казва, че новият вид статии засилва сегашния подход от просто публикуване на линкове. „Външният вид и усещането напомнят много повече за мобилно приложение“, казва Перети. „Мисля, че нашето съдържание ще стане още по-завладяващо, когато започне да се зарежда по-бързо“.
Деклан Мур, главен медиен директор на National Geographic Society, казва, че привлекателността на формата „instant articles“ идва от скоростта, с която дори най-сложните видео клипове и интерактивни карти се зареждат, щом потребителят ги избере. „Най-важното нещо в мобилното пространство е да бъдеш бърз“, допълва той.
National Geographic, който получава 25% от трафика си чрез Facebook, е един от най-популярните медийни източници в социалната мрежа с около 35 милиона фена. Компанията възнамерява да използва Facebook като начин да насърчи повече хора да се абонират за членство, казва Мур. И наистина, в първата им статия в новия формат ще има две реклами, които ще предлагат абонамент на читателите.
Издателите планират да публикуват в новия формат не повече от няколко статии на седмица, поне в началото.