Социалните мрежи в САЩ Facebook, Twitter и Сие са завладени в момента от т. нар. предизвикателство "Ice Bucket Challenge". Това е благотворителна инициатива, привличаща вниманието на обществото към "болестта на Лу Гериг", или иначе казано - амиотрофична латерална склероза (ALS).
ALS е неизлечимо засега дегенеративно заболяване на нервната система. Сред известните лица, които вече са полели телата си с кофа ледено студена вода, са и високопоставени мениджъри на технологични гиганти като главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, маркетинг директорът на Apple Фил Шилер, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела и шефът на Twitter Дик Костоло, пише Wall Street Journal.
I've made a donation to stamp out ALS. I challenge @spencerrascoff. Your turn @carlquintanilla #icebucketchallenge https://t.co/enub9GG4mo
— dick costolo (@dickc) August 13, 2014По всичко изглежда, че кампанията не познава граници. От съседите от противоположната страна на улицата, през добре известни спортисти, до изтъкнати актьори - всички участват в предизвикателството. Акцията придобива вирусни размери, тъй като всеки участник има правото след това да определи други лица, които да се измокрят. Тези, които са били номинирани публично, например в Twitter или Facebook, трябва в рамките на един ден да се подложат на ледения душ или да дарят пари за изследвания в областта на заболяването.
Зукърбърг например е бил призован да участва от губернатора на Ню Джърси Крис Кристи. Впоследствие основателят на Facebook номинира основателя на Microsoft Бил Гейтс, главния оперативен директор на Facebook Шерил Сандберг и главния изпълнителен директор на Netflix Рийд Хейстингс. Фил Шилер пък предава щафетата на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, а Надела призова към действие главния изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос и главния изпълнителен директор на Google Лари Пейдж.
По правило номинираните отговарят и така темата за ALS получава допълнително внимание. Тъй като много от участниците не само изливат кофата с ледена вода над себе си, но също и даряват пари, критики, че кампанията може да се тълкува само като забавна, засега няма. Асоциацията ALS обяви, че от края на юли досега е получила 4 млн. долара от дарения. Преди година за същия период сумата е била едва 1,1 милиона долара.
А най-богатият човек в САЩ Бил Гейтс не само приема предизвикателството, отправено му от Зукърбърг, но и постави кампанията в ново измерение. Основателят на Microsoft взема толкова насериозно задачата, че медиите отвъд Океана веднага отбелязаха: "Бил Гейтс изведе #ALSIceBucketChallenge на ново ниво!"
Вместо просто да излее кофа с вода над главата си, както правеха досега всички включени в инициативата, той лично начертава дизайн, а след това и строи цяла поливна система, с помощта на която ефектно изпълнява задачата. След това Гейтс предаде щафетата на директора на Tesla Motors Илън Мъск, на куратора на фонд TED Крис Андерсън и на телевизионния водещ Райън Сикрест.