Във вторник акциите на Twitter преживяха най-големия си скок, откакто услугата за кратки съобщения стана публична компания през ноември миналата година.
Бързото нарастване с повече от 11 на сто до 45,53 долара вероятно се дължи на "клетвите за лоялност" на основателите на компанията. Двамата основатели Джак Дорси и Ивън Уилямс, както и главният изпълнителен директор на Twitter Ричард Костоло увериха в понеделник, че искат да запазят своите акции в компанията и след нормативния срок, който изтича през следващия месец, пише Wall Street Journal.
Подобни срокове обикновено се наблюдават с интерес от инвеститорите. В края на краищата те крият риск от срив на цените, ако много т. нар. „вътрешни“ инвеститори се разделят едновременно със своите акции. Примери за това са акциите на други социални медии като Facebook, Groupon и Linkedin.
Фактът, че Дорси, Уилямс и Костоло увериха, че нямат намерение да продават акциите си в следващите месеци, се тълкува като вот на доверие към Twitter, чиито ценни книжа се обезцениха рязко през последните месеци.
От емисионната цена от 26 долара за акция през първия ден на търговията цената скочи до 45,10 долара. До края на годината подемът продължи и през декември цената достигна 74,73 долара за брой. Но в началото на тази година книжата бързо поеха надолу. И Twitter не бе имунизирана срещу разпродажбата на някои драстично поскъпнали акции. В понеделник спадът от началото на годината възлезе на 36%. Може да се твърди, че в този спад се включваха опасенията и от продажби на акции след изтичането на този срок, пише още WSJ.
При сравнение с други компании от бранша обаче се оказва, че акциите на Twitter са надценени въпреки тежките загуби. Съотношението през 2014 на цената към приходите от продажби на акция възлиза на 24, докато при Facebook този параметър има стойност от 14. С оглед на тези висок рейтинг и предстоящото изтичане на срока, възниква въпросът дали инвеститорите трябва бързо да се отърват от акциите.
Междувременно Twitter обяви ново придобиване. Социалната мрежа купува компанията за предоставяне на социални данни Gnip. Тя е партньор на Twitter в предоставянето на социални данни за разработчици и за целите на бизнес и следи кои марки имат най-силно влияние и какъв е ефектът от определени кампании в социалната мрежа.
Gnip е един от дузината партньори на Twitter, които имат достъп до всички туитове от 2006 г. насам, като в момента на ден идват по 500 млн. нови туита. Gnip анализира тази информация и я продава на собствените си клиенти.
Придобиването на търговец на важни данни е новост за Twitter, тъй като досега услугата оставяше анализа на данни на партньорите си. От лицензирането на тези данни през миналата година в касите на Twitter влязоха 70,3 млн. долара, което отговаря на 11 на сто от общия обем на приходите от продажби.
Сделката също така показва колко ценни са станали тези данни и илюстрира нарастващото търсене на компаниите от рекламния бранш към по-добра и качествена информация.
В публикация в корпоративния блог главният изпълнителен директор на Gnip Крис Муди пише, че придобиването илюстрира, че инвестициите в социални данни са по-здравословно вложение от всякога.
Няколко часа след обявяването на сделката социалната мрежа обяви още една новина. Даниел Граф ще отговаря в бъдеще като вицепрезидент за потребителските продукти и за по-нататъшна стратегия на компанията в областта на продуктите.
Преди това Граф е работил в Google. Там той е отговарял за мобилните продукти на картовата услуга Google Map. В Twitter във вторник той пояснява къде ще е бъдещото му работно място, като това е едва третият му туит за последните пет години.
Граф ще има доста неща за вършене - продуктовата стратегия на Twitter е в застой, пише WSJ. През последните години бяха въвеждани нови функции и промени, но приоритетът през последните години бе върху други активности. По-важна се оказа инфраструктурата на сайта, защото заради нарастващия обем на данните, обменяни всекидневно през мрежата, често се стига до сривове.