Напоследък новините от базирания в Редмънд, Вашингтон, софтуерен концерн Microsoft не секват. След като купи бизнеса с мобилни телефони на Nokia и провъзгласи Сатя Надела за нов главен изпълнителен директор, компанията отново попадна под прожекторите. Този път защото се съюзява с онлайн мрежата Foursquare, за да подобри търсенето на ресторанти и магазини. В своята информационна база Foursquare има данни за около 60 милиона заведения по целия свят и софтуерният гигант иска да ги използва в своите продукти, като например в търсачката Bing, пише Fast Company.
В хода на партньорството Microsoft влиза във Foursquare като стратегически инвеститор. Групата ще инвестира 15 милиона щатски долара (11,10 милиона евро), съобщи маркетинг мениджърът на Foursquare Холгър Лудорф. За използването на данните Foursquare ще получава допълнително неназована сума, а сделката първоначално ще бъде със срок от четири години. Според информация от блога Recode тя ще вкара допълнително още около 15 млн. долара в касите на Foursquare.
От комерсиалната гледна точка Microsoft подписва лицензионен неколкогодишен договор с Foursquare. Както Fast Company посочва, данните на Foursquare са едни от най-ценните (и често неразбрани) активи, които захранват цял набор от услуги за местоположение на популярни приложения, включително Uber, Instagram и Pinterest. Тези услуги се включват в свободното API на Foursquare, за да дадат възможност на своите потребители да маркират местоположенията си, независимо дали това означава качване чрез Instagram на снимка на ресторант или помага на шофьор да намери точното място чрез Uber.
Все пак е важно да се отбележи, че сделката на Foursquare с компанията от Редмънд не е ексклузивна, което означава, че тя може да стане партньор и с някои от конкурентите на Microsoft. Според главния изпълнителен директор на Foursquare Денис Кроули лицензионните сделки с данни стават все по-важна част от потока приходи на компанията.
Във Foursquare потребителите могат да търсят ресторанти и магазини и да споделят с приятелите си текущото местоположение. В допълнение при препоръките на софтуера се вземат предвид и предишните предпочитания и предпочитанията на приятелите. Услугата посочва, че има около 45 млн. регистрирани потребители, които са се "чекирали" общо пет милиарда пъти на различни места.
Сделката бе обявена няколко часа след назначаването на новия шеф на Microsoft Сатя Надела, но е подготвяна в продължение на няколко месеца, казва Лудорф. Компанията споделяла обща визия с Microsoft: „Ние вярваме, че след няколко години всички услуги за търсене ще бъдат персонализирани", коментира той. Microsoft не получава достъп до информация на потребителите на Foursquare. С времето обаче те могат да получат възможността да свържат профила си в услугата със своя акаунт в Microsoft.
С партньорството си Microsoft доказа, че въпреки няколкото години на тежки загуби допълнително иска да се конкурира срещу огромната мощ на Google в бизнеса с търсачките. За Foursquare сделката предоставя значителна финансова гъвкавост: услугата все още работи над жизнеспособен бизнес модел.
Според Лудорф Foursquare иска да инвестира в международната си експанзия, укрепване на екипа по продажби и в наемаме на повече софтуерни инженери. Компанията със седалище в Ню Йорк започна да се развива като социална мрежа, в която потребителите споделят местоположението си с други хора и се издигат до "кметове" на съответните места, когато често се записват. След това започна да предлага и бонуси, като например безплатно кафе или пица в някои обекти.
Софтуерният концерн очевидно отдавна следи Foursquare. През август Bloomberg писа, че компанията е единият от кандидатите за придобиване на Foursquare Labs Inc, а другият желаещ е American Express Co. Двете компании се конкурират за инвестицията си в Foursquare, а не планират сътрудничество по обща оферта, заявява един от източниците, пожелал да не бъде назован, тъй като информацията не е публична.