fallback

Стадният инстинкт изстреля акциите на Twitter нагоре

Само през декември пазарната капитализация на компанията скочи с 80 на сто

10:22 | 27.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Какъв коледен подарък - в четвъртък борсовата оценка на услугата за кратки съобщения Twitter бе 40 млрд. долара, а курсът в размер на 74 долара бе със 6% над равнището от преди Коледа. От първоначалната регистрация на седми ноември насам курсът се е повишил с почти 60 процента в сравнение с първата цена на затваряне и почти се е утроил в сравнение с емисионната цена от 26 долара. 

Сюрреалистичното рали остави повечето наблюдатели без думи. Дори оптимистите за Twitter не намират някаква разпознаваема връзка с реалистични оценки или събития от последните няколко седмици. Все пак на борсата се споменават няколко потенциални причини за фойерверките - от една страна акцията има голям обем от "къси позиции". Ако Twitter се задържи на цена над 61 долара, много продавачи на къси позиции, които залагат на спада на цените, за да реализират печалба, ще могат да се разделят със своите позиции с големи загуби или в най-добрия случай – без печалба. Това означава, че биковете се борят срещу мечките, а когато битката се реши, въздухът ще се изсмуче.

Допълнително масло в борсовия огън наля скорошен доклад на онлайн услугата Emarketer. Според него базираната в Сан Франциско медийна социална услуга ще държи през 2015 г. около 2,2 процента от оценявания на 53,4 милиарда долара онлайн рекламен пазар в САЩ. През 2012 г. тя държеше едва 0,6 на сто. Впечатляващо, но не достатъчно, за да оправдае тласъка на посетителите. 

Тези 2,2% биха били достатъчни за петото място след Google, Facebook и Microsoft. Дори и Yahoo със своите пет процента ще бъде повече от два пъти по-голям от Twitter. Пазарният дял на лидера Google ще расте през същия период с 1,3 процентни пункта до невероятните 42,3%. 

Храна за оптимистите донесе и новината, че съоснователят на Twitter Джак Дорси е бил повишен в борда на Walt Disney. Disney е водеща сила в американския телевизионен бизнес и Twitter отдавна работи в тясно сътрудничество с телевизията на компанията. Актуални телевизионни серии или предавания, филми, и др. се обсъждат в услугата за кратки новини и в този контекст предполагат допълнителни приходи чрез рекламни послания. Но засега това е само една надежда. В основата на всичко това е сделка от началото на октомври. Кабелният гигант Comcast обяви партньорство с Twitter, която прави възможно започване на телевизионни предавания на телевизора директно след туит.

Това достатъчно ли е? Блейк Харпър, анализатор в Wunderlich Securities, категорично поддържа мнение срещу тази тенденция. Той поднови своята съществуваща препоръка за продажба и целева цена от 34 долара.

„Показателите за оценката изглежда са напълно неуместени", отбелязва той. Инвеститорите продължиха очевидно агресивно да залагат на това, че Twitter ще бъде следващата голяма медийно-технологична платформа. Рисковете от конкуренцията – с гигантите Facebook и Google, не остават скрити. За други конкуренти да не говорим – основаната през 2009 г. услуга WhatsApp по собствените данни има 400 милиона активни потребители, които вече са повече от потребителите на Twitter.

Очаква се новакът Twitter да представи първите си тримесечни резултати като публично дружество през януари. Основният въпрос ще бъде дали Wall Street ще продължава да игнорира реалността за огромната загуба за сметка на възвишените прогнози.

Подобно на много други интернет компании и Twitter подчертава преди всичко своята т. нар. "коригирана EBITDA" на преден план. Според традиционните счетоводни стандарти компанията отчете нетна загуба от 133,9 млн. долара за първите девет месеца на 2013 г., с 89 процента повече в сравнение с миналата година.

Първият дискомфорт вече се чувства. Когато се надмина границата от 60 долара, Wells Fargo реши да класифицира акцията като „подценена“, Робърт Пек от Sun Trust промени съвета си от "купувай " на "неутрална позиция", а анализаторът от Cantor Fitzgerald Юсеф Сквали също стана по-предпазлив. "Ние нямаме проблем с бизнес модела, а с пазарната оцена", отбелязва той. Но еуфорията не намалява. Поне засега.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:50 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още