2013 г. донесе много големи новини от света на социалните мрежи. Twitter дебютира успешно на борсата, докато Facebook успя да се възстанови от проблемното си IPO по-рано през годината. Станахме свидетели и на стартирането на Vine и на възхода на Snapchat в САЩ.
В Китай, държавата с най-много интернет потребители, компанията за онлайн продажби Alibaba похарчи 586 млн. долара за платформата Weibo – най-голямата микроблогинг услуга в страната.
Междувременно в Украйна мобилните оператори очакват бум на трафика на данни, тъй като протестите срещу президента Виктор Янукович се организират именно в социалните мрежи, по подобие на Арабската пролет през 2011 г.
Всичко това подсказва, че 2013 г. беше показателна за едно – глобалният бизнес, свързан с трупането на приятели и последователи онлайн, продължава да расте.
Разбира се не липсваха и гафове със социалните мрежи, както и хакерски атаки. От тази толкова богата в това отношение година Bloomberg поглежда към най-важните уроци, които можем да научим. Ето ги и тях!
1. Социалните мрежи могат да движат пазарите
На 23-и април Twitter акаунтът на AP беше хакнат, а след това от него беше изпратен фалшив туийт за „две експлозии в Белия дом, Барак Обама е ранен“. Само за секунди Dow се срина със 150 пункта.
След това през юни активистът и инвеститор Карл Айкан се присъедини към Twitter на първо място, за да използва социалната мрежа в битката си с Dell, а по-късно и за да обяви участието си в компании, включително в Apple. През август Айкан туийтна, че заема „сериозна позиция“ във фирмата, която произвежда iPhone. Всичко това доведе до поскъпване на акциите на компанията с около 5 на сто. Оказа се, че социалните мрежи са също толкова важни за пазарите, колкото и за медиите.
2. Социалните мрежи стават все по-визуални
Със сигурност може да се каже много в рамките на само 140 знака, но една картина може да побере хиляди думи. През януари тази година Twitter придоби Vine, услуга за споделяне на шестсекундни видеа. По-късно през юни Facebook отвърна на това, като позволи качването на видео в Instagram.
Междувременно станахме свидетели на възхода на Snapchat – услуга, позволяваща на потребителите да споделят снимки и видео със списък от приятели. Освен това тя дава възможност за контрол и определяне на времевия период, в който получателят може да има достъп до изображението. След като времето изтече, снимката или видеото изчезва. Услугата стана толкова популярна сред по-младите потребители на интернет, че Facebook наскоро разкри, че е предложила да купи Snapchat за 3 млрд. долара, но компанията отказала.
Дни преди първичното си публично предлагане Twitter пусна нововъведения, така че снимките в социалната мрежа или клиповете от Vine да показват предварителна миниатюрна картинка. Тази промяна направи Twitter доста по-визуална и по-малко текстова платформа.