Когато човек иска да подчертае бурното развитие в света на новостартиращите интернет компании, не е трудно да се намерят примери за бързо набиращи популярност сайтове. Фирмите за електронна търговия се изстреляха с космическа скорост, но после растежът им изведнъж спря. Акциите на Groupon в момента са с 30% под пиковите равнища, които достигнаха 2 седмици след листването на компанията, а сайтове като Gilt също като че ли позагубиха от блясъка си, пише BusinessWeek.
Има обаче и сайтове като Fab. Броени дни след втория рожден ден на фирмата тя обяви, че е привлякла инвестиция за 150 млн. долара, което ѝ осигурява оценка от 1 млрд. долара.
Продажбите ѝ през миналата година са нараснали с 500%, а в момента компанията работи с брутни маржове от 43%. Около половината от продажбите ѝ са в сектора на домашното обзавеждане, като фирмата предлага и екстравагантни дрехи и дреболии.
Fab планира да използва набрания капитал за инвестиции в логистика. В началото на миналата година поръчките ѝ са били доставяни средно за 16 дни; сега 75% от поръчките пристигат до клиентите в рамките на 24 часа. Овладяването на подобни задачи се оказа жизненоважно за успеха на Amazon, друг важен играч в електронната търговия. Fab, разбира се, едва ли ще може да се конкурира с фирма, която е способна да доставя стоки на хората за часове.
Основателят и главен изпълнителен директор на Fab Джейсън Голдбърг не вижда проблем в това, защото фирмата вярва, че може да спечели пазарен дял чрез чисто емоционални похвати. Голдбърг описва типа електронна търговия, която развива Amazon, като "търговия със стоки", при която хората влизат в интернет с идеята точно какво искат и желаят да го купят бързо. И вероятно Amazon е спечелил тази игра. Fab планира да играе същата роля в сектора, който компанията определя като "емоционална търговия".
"Емоционалната търговия е свързана с удоволствието от пазаруването извън интернет - от това да си привлечен от витрини, да гледаш асортименти и цветове; тя е свързана с радостта да търсиш и да намериш нещо страхотно - да се забавляваш, докато пазаруваш, и да направиш цялото това преживяване още по-невероятно онлайн", обяснява Голдбърг.
Един от главните ограничаващи фактори е, че търговията със стоки (версията на Amazon) е много по-мащабна от емоционалната търговия. Amazon има пазарна капитализация от 128 млрд. долара. Пазарната капитализация на Williams-Sonoma е 5,5 млрд. долара. Според анализатори най-доброто, на което може да се надява Fab, е по-скоро в границите на втората от двете гореспоменати компании.
Все пак има две сфери, накъдето типът търговия, който развива Fab, може да се насочи. И едната от тях е Китай.
Fab вече развива бизнес в Европа. В момента тя се насочва към емоциите на една особено доходоносна и трудна за овладяване група: китайските купувачи. Сред инвеститорите най-ярка е Tencent Holdings, интернет фирмата за 550 млрд. долара, която натрупа състоянието си от онлайн чат и други услуги за китайски интернет потребители. Според Голдбърг компанията се е насочила към стратегически партньор като Tencent, защото Fab има намерение да се развива на много нови пазари.
Това е един изкушителен пазар, защото китайските потребители купуват много неща онлайн. Приходите на целия интернет пазар на дребно се оценяват на 210 млрд. долара годишно. Продажбите онлайн вече представляват по-голям процент от общите продажби на дребно, отколкото в САЩ. Да навлезеш на този пазар обаче е и сериозно предизвикателство. Почти 3/4 от този вид сделки в Китай се осъществяват на peer-to-peer пазари, а не на сайтове, където търговците продават директно на потребителите.
Втората сфера е реалният свят. Въпреки че интернет създаде няколко успешни търговски компании, много от тях се ориентират и към физически магазини. Сред тях са Warby Parker, магазинът за очила, както и Bonobos, които първоначално привлякоха мъжките потребители с думите, че няма да им се налага да влизат в магазини, за да си купуват панталони. Fab също отвори физически магазин в Хамбург по-рано тази година.
Отварянето на още няколко подобни магазина вероятно ще е по-лесно за Fab, отколкото тя да се превърне в първата американска компания, спечелила в Китай.