Когато за първи път си на гости на старт-ъп, със сигурност не очакваш скучен „стандартен офис“. Но изобилието от цветове в Wooga направо изненадва – в помещенията на тази ковачница на онлайн игри посетителят се посреща от шарена декорация и непринудена атмосфера. Wooga в само една от многото технологични стартиращи проекти (старт-ъпи) в Берлин – компания, която е започнала дейността си през 2009 г. с трима основатели и няколко стажанти, а днес има над 250 служители от 35 нации, сред които и двама българи. Но германската столица е седалище и на най-големия европейски онлайн търговец на модни стоки Zalando – с над 3000 служители и приходи от 1 млрд. евро на година. Тук е и домът на услугата за аудиострийминг Soundcloud, която в САЩ става една от най-използваните платформи за запис на музика и тонове. Тук е и Researchgate, социална мрежа за научни сътрудници, която свързва изследователи в целия свят. Lieferheld, Babbel, Hitfox, Motain – това е само кратък списък на няколкостотин млади компании от Берлин, които въртят бизнес с целия свят, създават работни места и - да си го кажем направо – дори промениха духа на германската столица по такъв начин, че икономическият ръст на Берлин се отвърза от средния за Германия и потегли рязко нагоре. Поне това показват данните на германския съюз на IT индустрията Bitkom. През 2013 г. брутният вътрешен продукт на столицата скочи с 1,2 на сто, докато средният ръст на БВП за страната е 0,7%. „Все пак имаме доста за наваксване – БВП на глава от населението в Берлин възлиза на 29 455 евро, докато средното равнище за страната е 32 281 евро, а в Бремен той възлиза на 41 897 евро, а в Хамбург – дори 53 091 евро“, поясни в разговор с Investor.bg Силвиус Бард, говорител на Bitkom за Берлин и Бранденбург. В нито един друг германски град не се основават толкова много нови IT компании, колкото в Берлин, пояснява и проф. Щефан Грос-Зелбек, ръководител на изследователската група „Innovation und Entrepreneurship“ към Университета на изкуствата в Берлин, който е спонсориран от Google. По думите му само през последната година 500 нови такива компании са се присъединили към екосистемата на германската столица. От 2008 г. насам техният брой е над 1600. Една от тези фирми е Alando.de, която само шест месеца след старта си бе продадена на eBay за 50 млн. долара. Подобна съдба имаше и компанията за видеоигри Big Point, която бе продадена за 110 млн. долара. Plazes бе купена от Nokia, CityDeal – от Groupon, а Aupeo – от Panasonic. Но какво кара тези предприемачи да избират германската столица? „Тук има прекрасен микс от различни предимства. Да вземем например образователния аспект. В Берлин има 15 държавни университета и 28 частни. Тук има 147 000 студенти“, казва проф. Грос-Зелбек. И това не е всичко – в Берлин за развойна дейност се харчат 3,5% от БВП на града, докато средният размер за Германия за това перо е 2,8%. И самите компании се бият помежду си за добрите специалисти. По думите на Томас Мош, ръководител на отдела „Политика и бизнес“ в Bitkom, средната начална заплата в стартираща IT фирма в Германия като цяло е около 3 хиляди евро на месец. Разбира се, това не може да се сравнява със заплати в компании като SAP, където заплащането започва от 60 000 евро на година и за две години може да скочи над два пъти, но пък в малките фирми има повече страст и възможност за възнаграждение под формата на акции, поясни Мош пред Investor.bg.
С това, разбира се, германската столица не може да се сравнява с проспериращата от над 60 години Силициева Долина в Калифорния. Но все пак градът се превърна заедно с Лондон в предпочитано място в Европа за основаването на старт-ъп. И то за съвсем кратко време – най-старите споменати в статията компании са на малко над 5 години.