Най-големият онлайн търговец на дребно в света атакува офлайн. Според статия на Wall Street Journal Amazon планира скоро да отвори няколко свои универсални магазина. Те трябва преди всичко да увеличат продажбите на дрехи, стоки за бита и електроника, се казва в материала, който се позовава на вътрешнофирмени лица. Първите универсални магазини ще бъдат построени в Калифорния и Охайо.
Ако Amazon действително отвори универсални магазини, това би било най-голямата стъпка на концерна към физическите магазини досега. Компанията експериментира с различни модели магазини в продължение на няколко години, но всъщност не намери правилния път към този пазар. Но такива планове биха били обявяване на война на съществуващите универсални магазини, но в същото време и вот на доверие, че физическите обекти все още не са застрашени от изчезване.
Съвсем наскоро веригата хипермаркети Walmart показа, че в САЩ комбинацията от електронна и физическа търговия може да сработи добре. Walmart, която продава всякакви продукти - от мляко и играчки до автомобилни гуми, наскоро успя да увеличи значително бизнеса си. Вериги за електроника като Best Buy също имаха голям успех с комбинацията си офлайн и онлайн.
През август 2017 г. Amazon придоби американската верига за здравословни храни Whole Foods за 13,2 милиарда долара. Това беше най-голямото придобиване в историята на Amazon - и откри нова фаза за групата. Няколко месеца по-късно компанията отвори и първите си магазини Amazon Go в Сиатъл, където се намира нейната централа.
Оттогава технологичният гигант изпробва една след друга няколко концепции за магазини: магазините Go, които функционират без каси благодарение на сензори и чекиране чрез приложението Amazon; магазините Four Star, които се възползват от огромната библиотека на Amazon за отзиви на клиенти и предлагат само продукти, спечелили четири звезди; книжарниците, които връщат Amazon към корените му. В баланса обаче положителният ефект е нищожен: физическите магазини съставляват само 3,7 % от продажбите през второто тримесечие със сумата от 4,2 милиарда долара.
Универсалните магазини на Amazon ще са по-малки от конкурентните
Докато Whole Foods и 15-те магазина на Amazon Fresh са ограничени до хранителни стоки, новите универсални магазини вероятно ще се съсредоточат повече върху дрехи и други продукти, които се нуждаят от повече консултация. Универсалните магазини също така биха могли да направят по-известни търговските марки на Amazon.
Според статията на вестника новите магазини с около 3000 квадратни метра трябва да бъдат значително по-малки от класическите американски универсални магазини, които често са три пъти по-големи. В сравнение с малките Amazon Go или Amazon Four Star обаче те все пак биха били огромни. Все още не е ясно дали универсалните магазини, както при Amazon Go, трябва да се справят без касови апарати. В Amazon Four Star клиентите все още плащат на касата, макар и безкешово.
В Европа Amazon все още се затруднява на този пазар. Само във Великобритания онлайн гигантът се бе осмелил да направи тази стъпка досега. Той управлява пет магазина в Лондон под марката Amazon Fresh. Там клиентите могат спонтанно да купуват хранителни стоки и стоки за ежедневието или да вземат стоки, поръчани онлайн.
Това са малки магазини за хранителни стоки с ограничен асортимент с малко под 300 квадратни метра търговска площ. Те са оборудвани с технологията Amazon Go, така че клиентите могат да напуснат магазина, без да се налага да се редят на опашката на касата. Тъй като те трябва да влязат с акаунта си в Amazon в обекта, стоките, извадени от рафта, се таксуват автоматично към сметката.
В Германия Amazon експериментира с т. нар. Pop-up-Store (временни магазини) за коледно пазаруване в Берлин преди почти три години. Засега обаче няма конкретни признаци, че групата скоро ще отвори свои постоянни магазини и там. В началото на 2020 г. шефът на Amazon за Германия Ралф Клебер направи неясни намеци в интервю за евентуално навлизане в стационарната търговия на дребно. Той обаче не посочи времеви рамки - и досега нищо не последва.
Това не се дължи на липсата на възможности за получаване на добри локации. В резултат на причинената от коронавируса криза много магазини в германските градски центрове затвориха, а в почти всички градове има свободни места. Предлагат се за продажба и множество обекти от веригата супермаркети Real, както и изоставените универсални магазини Karstadt и Kaufhof.
Прави впечатление също, че в момента много търговци на дребно и стартиращи фирми в Германия експериментират с магазини без персонал или без касови апарати. Дори Rewe вече е инсталирал технология в супермаркет, която работи по подобен на Amazon Go начин. Очевидно, с оглед на силната конкуренция в германската търговия на дребно, Amazon все още не е сигурен с коя конкретна концепция може да убеди германските клиенти в предимствата си.