Веригите за ценообразуване и доставки на стоки са изключително динамични в пандемията. Нарастващото търсене на строителни материали, ограничените запаси от продукти и прекъсванията на веригата на доставки увеличават строителните разходи и водят до по-дълги срокове за получаване на материали, пише консултантската компания Cushman&Wakefield в свой анализ.
Цените на суровините скачат рязко, тъй като корпоративното и потребителското търсене се връща и предлагането не успява да удовлетвори напълно задържаното търсене. През второто тримесечие на 2021 г. цените на дървения материал и медта са по-високи с 60% спрямо предходната година. Цените на дизеловото гориво са нараснали със 151% на годишна база.
По време на пандемията увеличението на цените беше погълнато до голяма степен от изпълнители, които се бореха да спечелят ограничения брой проекти на пазара. Сега обаче, когато икономиката се отваря отново, възможностите за проекти нарастват и карат изпълнителите да прехвърлят нарастването на разходите директно на клиентите, което засяга и инвеститорите.
Търсенето се увеличава, но предлагането изостава на фона на пиковите нива на използване на капацитета от индустрията. Проблемите с транспорта и недостигът на контейнери за корабоплаване допринасят за по-дългите срокове, тъй като много видове транспорт изпитват закъснения (някои с прекъсвания), включително морски товари, въздушен товарен транспорт, товарни превози и железопътен транспорт.
Ръстът на цените на товарите с контейнери от Азия увеличават разходите за строителство. На годишна база спот курсовете от Азия до Северна Европа скачат от 1 405 долара на 8 248 долара, а от Азия до източното крайбрежие на Северна Америка – от 2 709 на 6 604 долара.
Морските корабоплавателни служби не успяват да отговорят на търсенето на вносни стоки от Азия. Много пристанища не се справят с навременното разтоварване заради въздействието на пандемията върху работната сила.
Динамиката на пазара на стоки влияе на всички сегменти от пазара на имоти – от офисите, през промишлените имоти, до жилищата. Експертите препоръчват предварителна подготовка по отношение бюджета за проектите, изпълнителите и алтернативни решения за доставки, включително алтернативи на традиционните търсени строителни материали. Препоръчва се също така да се ползват местно произведени материали, за да се избегне несигурността от транспорта и доставките, както и предварително закупуване на материали.
При високото офисно строителство например инвеститорите могат да помислят за бетонна конструкция вместо стоманена конструкция, посочва се в доклада. Ниското и средното строителство може да се възползва от модулното строителство, с което се намаляват отпадъците и се подобрява ефективността на труда.
Що се отнася до материалите за интериор, препоръката е възлагането на поръчката да стане възможно най-рано, за да се избегнат прекъсвания и драматични закъснения.
Повишените материални разходи водят до по-високи разходи за строителството, което тласка цените на активите нагоре. Колкото по-бързо нарастват наемите сега, толкова по-голям е маржът на строителите, за да поемат по-високите разходи във времена на несигурност, посочва се още в доклада.
Дисбалансът между търсенето и предлагането вероятно ще поддържа високи темпове на растеж на разходите, но подобренията във веригите на доставки се очаква скоро да смекчат тези ръстове, допълват експертите.