С маска на лицето си, застопорени зад бюрото си и неспособни да разпознаят колегите си в асансьора – хората започват да се връщат в офисите в градовете по света, където пандемията отслабва. Мнозина ще открият, че офисите им също са се променили, пише Bloomberg.
Изправени пред предизвикателството да направят офисите едновременно безопасни от COVID и привлекателни места за работа, компаниите експериментираха с работни практики и площи, докато служителите си стояха вкъщи.
Някои се отказаха от площи, за да се приспособят към не толкова строго работно време, други въведоха подвижни стени за създаване на гъвкави зони. Много компании въведоха иновации в подкрепа на безопасността като безконтактни асансьори и работиха за подобряване качеството на въздуха.
Блокадите бяха „фантастична възможност да създадем и пресъздадем нов свят за всички нас, който може да е леко различен за всяка компания“, коментира Нийл МакЛоклин, партньор в консултантската компания Knight Frank.
Служителите в консултантската компания в областта на проектирането и инженеринга Arcadis ще могат да избират един от 20 различни вида работни площи чрез приложение, когато се установят в новите офиси в лондонското Сити идния месец. Приложението на компанията Building Intelligence, разработено по време на пандемията, дава варианти за пространства за срещи, фокусирана работа и сътрудничество, както и зони за социални контакти и почивка като зимна градина.
То ще помогне за наблюдението на броя хора, използващи различните площи, като гарантира, че ограниченията на капацитета, целящи да предотвратят разпространението на заразата, няма да бъдат надхвърляни. Първоначално ограничението ще предвижда около една трета от приблизително 1200-те служители на компанията да използват офисите в Лондон по едно и също време, в момент когато тя прави преход към повече работа от вкъщи. Това също така означава, че ще са необходими по-малко площи – офисът й в Лондон е с около 30% по-малък отпреди.
„Приложението е от ключово значение. То ни помага да разбираме кога хората използват пространства за срещи, така че да бъдат почистени след това“, казва главният изпълнителен директор за Великобритания на Arcadis Марк Каулард.
Свеж въздух
В Lloyd’s Building, култовия дом на 300-годишната застрахователна компания, вентилационни системи помпат чист въздух отгоре и го изхвърлят, след преминаването му през етажите.
„Този начин за запазване на чистия въздух в площите е най-добрият“, казва Айвън Харбър, старши партньор по проектирането в Rogers Stirk Harbour + Partners, който направил дебюта си с проекта за сградата на Lloyd като млад архитект през 80-те години на миналия век.
Но вентилацията сама по себе си не е достатъчна. С повторното отваряне на сградите покриването на лицето сега е задължително в повечето от тях, застрахователите седят на бюра, оградени с плексигласови стани, и използват приложение, за да поръчват обяд.
Значението на превръщането на площите в достъпни и интересни не е изчезнало за HR отделите. Връщането на служителите в офиса вече се превръща в проблем за задържането им – почти 30% от хората казват, че биха си потърсили друга работа, ако трябва да се връщат в офиса пет дни в седмицата, сочи глобално допитване на компанията McKinsey & Co.
„Като кубчето на Рубик е. Трябва да решите едновременно толкова много проблеми“, казва Андреа Алекзандър, асоцииран партньор в McKinsey в Хюстън, която съветва някои клиенти да възприемат екипен подход, така че от служителите да се очаква да пристигат в офиса, когато близките им колеги също са там.
Концерти в офиса
Консултантската компания CBRE съветва клиентите си от топ 500 на списание Fortune по редица въпроси – от краткосрочни притеснения, свързани с безопасността на хората, до дългосрочни проблеми за това как трябва да изглежда офисът на бъдещето, казва Кейт Смит, ръководител на отдела „Работни площи“ за Великобритания.
Тя консултира компаниите как да „магнетизират“ площите си, за да привлекат отново служителите, прибавяйки атракции като музика на живо – едно от нещата, които липсваха най-много на хората по време на блокадите, казва Смит.
Това предполага, че действително можете да поберете хората си в офиса си. HSBC Holdings се отказа от етажа за ръководителите в централата си в Лондон, тъй като намалява офис площите си с 40% в цял свят, и дава на служителите си по-голям избор да работят от вкъщи. Но в небостъргача асансьорите са най-голямото препятствие. Разрешено е само двама души да се возят едновременно в съответствие с указанията на правителството за социално дистанциране, в резултат на което капацитетът на офиса е около 3%, казва говорител на компанията.
Индустрията на споделените работни пространства, за която до неотдавна се смяташе, че е на ръба на рухването, извлича полза от търсенето на гъвкавост. Deloitte премести целия си офис в Манчестър с площ от 3250 кв. м в сграда на WeWork в центъра на града.
WeWork подписа договор с ARHT Media за интегрирането на холограмна технология в 16 от офисите й в цял свят.
А лека полека глезотийките се завръщат в по-необичайните офиси в Лондон. В White Collar Factory 30 служители, направлявани от светофарна система, могат да използват пистата за тичане на покрива. В британските обекти на WeWork кранчетата за бира отново функционират, след като пресъхнаха за месеци заради указанията на правителството.
Експериментите вероятно ще продължат, казва Кейт Смит от CBRE.
„За повечето организации е твърде рано да правят изводи. Те са в режим на тестване и научаване“, отбелязва тя.