На кратко разстояние с кола южно от Акропола в Атина се открива мащабен крайбрежен имотен проект, който ще бъде много важен тест за възстановяването след пандемията, пише Bloomberg.
На запустялото летище „Хелиникон“ най-големият строителен проект в Гърция е готов за следващо развитие. Планът на стойност 8 млрд. евро предлага интригуваща комбинация от обществени паркове, жилища на брега на морето и висококачествени търговски и офис площи.
Простиращ се на площ, която е три пъти повече от размера на Монако, проектът може да прибави 4,4% към икономиката на страната и 75 хил. работни места, след като бъде завършен, казва предприемачът, който отговаря за него.
Но начинанието Hellinikon – подобно на редица нови проекти по крайбрежието на Атина, разчита светът да бъде мобилен, какъвто беше преди коронавируса. С цени извън възможностите на повечето гърци страната разчита, че слънцето и морето й може да привлекат шведски пенсионери, саудитски бизнесмени и дигитални номади от всякакъв вид, които да инвестират далеч от дома си.
„Картата е напът да се промени. Това ще даде голям тласък на района – за доходи, работни места, а за нас възможност да завоюваме място в света на туризма“, казва Джанис Константатос, кмет на близката община Елинико.
Местната общност чака от дълго време за това. Летището беше затворено през 2001 г. и освен че се използваше от бежанци до 2017 г. теренът стоеше празен. Наред с политически препирни за имота, инвестицията беше разстроена и от последиците от дълговата криза в страната през 2010 г.
През 2014 г. проектът, ръководен от Lamda Development – гръцка компания за строителство на търговски центрове, си осигури правата върху имота срещу сумата от 915 млн. евро. След седем години бюрокрация компанията очаква най-сетне да поеме контрола от правителството по-късно този месец и да започне да строи.
Атинската ривиера
Hellinikon заема централно място в голямо преустройство на крайбрежието. Ключовите факти са:
• Инвестиция: 8 млрд. евро
• Площ: 6,2 кв. км
• Ключови характеристики: 10 хил. нови луксозни жилища, най-големият обществен парк в Европа, казино, частен яхт-клуб, един километър обществен плаж, 50 км вело- и пешеходни алеи.
Макар че стъпката все още може да бъде забавена заради проблеми с планирано казино и жалби от местни жители, въпросът е повече кога, а не дали ще започне строителството за преустройство на атинското крайбрежие. Това ще измести вниманието към въпроса дали проектът все още е жизнен след пандемията.
Първите признаци са обещаващи. Цените на имотите в района започват да нарастват, като в някои случаи надхвърлят 7 хил. евро на кв. м, над два пъти повече спрямо предходните нива, казва Константатос.
„Собствениците на имоти са щастливи, че цените растат. Южен Хелиникон може да стане и най-скъпият район за купуване в момента“, допълва той.
Правителството на премиера Кириакос Мицотакис помага за разблокирането на проекта, който заема централно място в преустройството на крайбрежна ивица от 80 км, простираща се от пристанището в Пирея до Храма на Посейдон на нос Сунион.
Правителството иска отново да привлича инвестиции в страната с данъчни облекчения за чужденци, които желаят да се установят в Гърция. Спирането на изтичането на мозъци от страната е смятано за ключова задача за възстановяването на икономиката след десетгодишната дългова криза, която намали брутния вътрешен продукт с около 25%.
В момент, когато първата копка на Hellinikon наближава, други инвеститори наблюдават и планират проекти в района, доминиран от стари и непривлекателни сгради.
„Не са много градовете като Атина, които комбинират толкова богата култура и наследство с удобствата на големия град и привлекателно крайбрежие. От гледна точка на потенциал Атина е уникална“, казва Пол Гомопулос, старши управляващ директор за Гърция на строителната компания Hines.
Надолу по крайбрежието от Хелиникон Hines и европейската платформа за инвестиции в недвижими имоти Henderson Park планират да изградят 400 жилища върху терен от 71 хил. км. м в заможното атинско предградие „Вула“. Малко по-нагоре по крайбрежието City 1 Group вече е продала 15 имота в ултрамодерната си жилищна сграда Icon, която ще гледа към голф-клуба „Глифада“, когато бъде завършена в края на тази година. Но ще е необходимо нещо повече за трансформацията на района.
„Т. нар. Атинска ривиера не прилича много на ривиера. Крайбрежието на Гърция не е толкова красиво, колкото би могло да бъде“, смята Димитрис Потиропулос, архитект на Icon.
Макар че Hellinikon обещава да даде силен тласък напред на района, има голям натиск това да се случи по правилния начин. Рискът е да се стигне до атинска версия на квартал Барселонета в Барселона – пренаселен съвременен анклав, който не се вписва в останалата част от каталунския град. И може да се стигне до потенциално напрежение с новодошлите, като кметът на Елинико настоява местните жители да имат достъп до плажа.
В същото време предприемачите наблюдават внимателно как пазарът излиза от COVID кризата, но има оптимизъм, че търсенето е налице.
Заради коронавируса „трябваше да натиснем спирачките, но да се надяваме, че 2022 г. ще остави поне малко пандемията зад гърба ни“, казва Георгиос Елиадес, управляващ партньор в гръцката имотна компания Algean Property. В момент, когато светът постепенно се връща към нормалното, „ще видим много хора, които идват да купуват имоти в южните предградия на Атина“, очаква той.