Намирането на складови пространства около Торонто никога не е било по-трудно, а електронната търговия, която подхранва недостига, помрачава бизнеса и заплашва по-широката икономика, пише Bloomberg.
На фона на пандемията от коронавирус, която принуди милиони хора да останат в домовете си, стимулирайки онлайн пазаруването в Канада, Amazon.com Inc. разширява своите складове в опит да отговори на по-силното търсене. С това делът на свободните складови площи в Торонто се свива до едва 0,5%, превръщайки местния пазар на такъв тип площи в най-стеснения в Северна Америка, ако не и в света.
Логистичният експерт Ричард Кунст разглежда отблизо този проблем, докато компаниите се опитват да изпълнят своите поръчки. Производител на хранителни стоки е принуден да опакова около една трета от своите продукти на паркинга, докато някои други компании водят дискусии с местни фермери да складират своите стоки на техните ниви.
„По-евтино е да отидеш при някой фермер и да му кажеш:„ Колко пари ще изкараш от реколта от 20 декара и аз ще ти ги платя, плюс 10%, за да пуснеш контейнери тук“, споделя Кунст.
Въпреки че недостигът на складове е най-силно изразен в Торонто, други големи градове в Канада също изпитват сериозни затруднения, като Виктория, Ванкувър и Монреал влизат в списъка с най-затегнатите пазари за складови площи в Северна Америка, според брокерската агенция Colliers International Group Inc.
Факторът Amazon
Най-големият двигател на този недостиг е гигантът в онлайн търговията Amazon.com. Пандемията помогна на компанията да увеличи своя логистичен отпечатък с близо 12 милиона квадратни метра на девет основни канадски пазара от края на 2019 г., според Colliers.
Това включва заемане на една четвърт от цялото пространство, предоставено под наем в Торонто миналата година, като същевременно Amazon увеличи своя отпечатък десеткратно в Монреал и четирикратно в Отава.
Брокерската компания CBRE прогнозира, че Канада може да остане без свободни складови площи до края на годината. Това започва да буди тревога, че цялостната икономика на Канада може да бъде забавена, точно както тя започва да се възстановява от пандемията.
„Ставаме неконкурентоспособни по отношение на разходите, когато нямаме достъп до складове“, изтъква Ян Де Силва, главен изпълнителен директор на Съвета за търговия в Торонто, който представлява местния бизнес.
Докато перспективите за други видове търговски имоти, включително офиси и хотели, бяха помрачени от коронавируса, инвеститорите се фокусираха върху индустриалните сгради през последната година, залагайки на по-нататъшния възход на електронната търговия.
Канада изоставаше от другите развити икономики по отношение на онлайн пазаруването. Но от началото на пандемията електронната търговия почти утрои дела си от общите продажби на дребно в Канада до 10,4%, показват правителствени данни.
Това увеличи нуждата от складове и доведе до покачване на цените. Colliers изчислява, че разходите за наем на индустриални площи в района на Торонто са се увеличили с 25% през 2020 г.