Международните инвеститори в недвижими имоти се насочват към Испания, като дебнат за атрактивни оферти за хотели в засегнатите от пандемията курорти. Собствениците обаче, подкрепени от правителствени схеми за помощ, не бързат да продават, пише Ройтерс.
Благодарение на бума отпреди коронавируса хотелите в Испания са добре капитализирани, като държавните средства осигуряват подкрепата, необходима им за излизане от кризата, в ярък контраст с кризата от 2008-2013 г., която остави дълбоки икономически белези и доведе до принудителни продажби на недвижими имоти.
Туризмът в Испания - втората най-посещавана държава в света преди пандемията, се свива с 80% миналата година, като принуди повечето хотели да затворят в сектор, доминиран от местни вериги и семеен бизнес. Това е характеристика, която отваря доста възможности за инвеститори.
За десетки международни фондове за недвижими имоти ситуацията изглежда като идеалния момент да навлязат на пазара, но те определено срещат съпротива. Засега търсенето надхвърля предлагането.
„Към нас се обърнаха пет или шест фонда от началото на пандемията“, казва Гонсало Боун, генерален мениджър на Almirante, реновиран хотел на брега на източния бряг на Испания в Аликанте с около 70 стаи и плувен басейн. Повечето от потенциалните купувачи са чуждестранни - комбинация от посредници и инвеститори в недвижими имоти. Боун е отказал да продава, дори и след като е намалил цените на стаите с около 30%. Той каза, че хотелът му няма дългове и силният летен сезон през 2020 г. му е помогнал да се възстанови от пролетното затваряне.
Инвеститорите търсят отстъпки от около 15% спрямо пазарните цени, казва Давид Девеса, посредник за недвижими имоти, представляващ седем от най-големите хотелски вериги в Испания.
Държавната подкрепа за бизнеса, включително пакет от 11 млрд. евро за секторите на туризма и хотелиерството, позволява на хотелите да се противопоставят на ниските оферти. Компаниите от туристическия бранш са получили най-много държавни заеми, до 17 млрд. евро, а 115 000 служители в хотелиерството работят и получават възнаграждения по специална схема, показват официалните правителствени данни.
"Туристическият сектор в Испания ... може да издържи на хибернация", коментира Лора Ернандо, говорител на брокера Colliers. „С програмите за финансиране и държавните кредитни линии хотелите преминаха през 2020 г. без фалити, следователно на пазара нямаше лавина от предлагане, както се очакваше“, посочва още тя.
Все пак има някои големи сделки. : Хорхе Руис, ръководител хотели в Иберия за международния брокер CBRE, изчислява, че продажбите тази година могат да достигнат 2,5-2,8 млрд. евро спрямо малко под 1 млрд. евро през 2020 г. Някои мениджъри и брокери казват, че до седмици в Испания ще се случат сделки за около 900 млн. евро.
Една от сделките е за Selenta Group, добре позната местна хотелска верига, която включва първокласни активи като петзвездния хотел Дон Карлос в Марбея. Поне пет международни фонда се борят за Selenta, която наскоро продаде луксозния си хотел с марка Nobu в Барселона на германския фонд ASG за 90 млн. евро.
Подобна ситуация се развива в Италия, където инвеститорите търсят усилено луксозни хотели, надявайки се да ги ремонтират преди завръщането на масовия туризъм, очаквано някъде през 2023 г.
Гърция, където миналата година имаше големи отваряния на хотели, е друг привлекателен пазар. Няколко десетки хотели с три или четири звезди, предлагани като обезпечение по неплатени заеми, наскоро са сменили собствениците си.
Испания очаква броят на чуждестранните туристи да достигне около 60% от нивата през 2019 г. в сравнение с миналогодишните 20%. Някои експерти предупреждават обаче, че броят на пристиганията може рязко да спадне в зависимост от глобалните ваксинации.