Пазарът на имоти за хранителни стоки в Европа расте, като делът му в общите инвестиции в търговски площи достига 22% през 2020 г. спрямо 6% през 2016 г., сочи изследване на консултантската компания JLL и Union Investment, цитирано от онлайн изданието Property-Magazine.EU.
Европейският пазар на недвижими имоти за хранителни стоки остава устойчив на фона на икономическата несигурност, тъй като пандемията от COVID-19 е предоставила нови възможности за растеж и е увеличила апетита на инвеститорите. Според авторите на доклада пазарът, който е привлякъл капиталови потоци от 6,7 млрд. долара, насочени към търговски площи през 2020 г., ще продължи да процъфтява и през 2021 г.
Изводите от доклада показват, че инвеститорите в недвижими имоти в исторически план насочват по-малко капитали към недвижими имоти за хранителни стоки, съставляващи средно едва 10% от общите инвестиции в търговски площи в Европа между 2014 и 2020 г. За сравнение, магазините за хранителни стоки са привлекли 37% от общото потребление в търговията на дребно в ЕС през 2020 г.
Устойчивостта на сектора по време на пандемията е довела до продължаващо свиване на нетната първоначална доходност за качествени площи за хранителни стоки на ключови пазари за търговия на дребно в Европа, което показва нарасналия апетит на инвеститорите.
Макар че все още има неяснота около дългосрочните последици от пандемията, авторите на доклада отчитат някои по-дългосрочни тенденции, които ще засегнат пазара на имоти за хранителни стоки.
Въпреки ръста на онлайн приходите от продажби на храни по време на пандемията, очаква се темпът на растеж да се забави след пандемията. Търговци на дребно възприемат както онлайн така и физически магазини. Ниските маржове на печалбата няма да удържат повсеместни онлайн продажби и търговците на дребно ще продължат да инвестират във физическите си магазини, подобрявайки преживяванията в магазина, а в някои случаи и използвайки физическите магазини като разпределителни центрове за онлайн продажби.
Инвестициите в имоти за хранителни стоки се оказаха едни от най-устойчивите части от инвестиционната среда в търговията на дребно. Сравнителното представяне през последно време на търговците на хранителни стоки спрямо модата, например, и силните договори при имотите за хранителни стоки засилват привлекателността на сектора на недвижимите имоти, съсредоточен върху храните, по време на пандемията. Той може да предложи както дългосрочни приходи за инвеститори, които не са склонни да поемат голям риск, така и повече продукт с добавена стойност, при който наемните договори са по-краткосрочни, а на пазара излизат по-стари активи.
Интересът на инвеститорите към супермаркети и имоти за хранителни стоки расте. Средните инвестиции в магазини за хранителни стоки в Европа са сравнително постоянни на годишна база с приблизително 4,5 млрд. евро на година през последните шест години, но през 2020 г. са нараснали с 40% на годишна база до близо 6,7 млрд. евро.
Растящото градско население ще създава благоприятни възможности за добре свързани хранителни магазини. Въпреки пандемията възможностите за работа и социалните придобивки ще останат двигател на миграцията към градовете, като се очаква градското население в Европа да нарасне с 3,4% до 2035 г. Това означава, че добре свързани хранителни стоки в рамките на растящ урбанистичен конгломерат може да привлекат нови клиенти и да компенсират периоди на слаб ръст на БВП.
Предприемачите все повече се стремят да трансформират някои от по-големите самостоятелни магазини в градски логистични хъбове. Сред ключовите пазари за хранителни стоки ръстът на градското население до 2035 г. се очаква да е най-силен в Швеция (+14,7%), Нидерландия (+8,4%) и Франция (+8,3%).
Промените в предпочитанията на купувачите ще бъдат ключовите двигатели за потреблението на хранителни стоки, като водещи сред тях са устойчивостта, достъпността и качеството. Общият ръст на приходите в сектора на хранителните стоки е тясно свързан с покупателната способност на клиентите и поради това промените в предпочитанията на купувачите ще изискват продължителна преценка на настоящите портфейли с магазини.
Променящите се предпочитания за пазаруване, тласкани от демографски промени, нови работни практики, технологиите и устойчивото развитие, ще са ключови двигатели за производителността при различните формати хранителни магазини. Адаптивността ще бъде от ключово значение за хранителния сектор да отговори бързо на променящите се предпочитания.
„Пазарът на хранителни стоки в Европа се оказва сигурен и дефанзивен подсектор в рамките на по-широкия пазар на инвестиции в търговски площи“, коментира Майк Белхауз, директор на инвестициите в търговски площи и на международните капиталови пазари в JLL. „През годините той беше сред най-стабилните класове бизнес имоти в Европа от гледна точка на цените. Въпреки несигурната икономическа среда и натиска от онлайн търговията, добре свързаните хранителни магазини остават незаменима част от процеса по разпределение на хранителните стоки и секторът на недвижимите имоти за хранителни стоки в Европа продължава да привлича инвеститори, стремящи се към по-дългосрочни и сигурни притоци на приходи“, допълва Белхауз.
Според Хенрике Валдбург, ръководител на управлението на инвестициите в търговски площи в Union Investment, „въпреки резкия ръст на търсенето на доставки по домовете физическите магазини продължават да изпълняват незаменима роля в процеса по разпределяне на хранителните стоки, подкрепящ както продажбите в магазина, така и онлайн продажбите на храни“.
„Въпреки че много търговци на дребно с хранителни стоки увеличиха инвестициите си в засилване на онлайн капацитета и инфраструктурата си, все повече градски райони ще увеличават търсенето на физически магазини, което ще компенсира промените в разходите в търговията на дребно“, смята тя.