Първото в Европа затваряне заради коронавируса през пролетта на 2020 г. тласна пазарите на търговски площи от Скандинавския до Иберийския полуостров в безпрецедентно състояние на колективен шок. Това намери отражение в барометъра за европейската индустрия на търговски площи Global Retail Attractiveness Index (GRAI), който се срина до историческо дъно от 89 пункта през второто тримесечие. Но по-дълбок срив изглежда е избегнат. Това е заключението на компанията GfK и Union Investment, които съставят индекса GRAI за 20 страни в света от 2017 г. насам, пише онлайн изданието property-magazine.eu.
Въпреки че нагласите на търговците на дребно и на потребителите остават помрачени заради коронавируса, бързото връщане на GRAI (включващ и 15 страни от ЕС) до сто пункта през четвъртото тримесечие на 2020 г. показва, че стремителният спад достига края си.
Засега негативната тенденция е компенсирана от трудовия пазар, който се представя добре в много части от Европа през четвъртото тримесечие и е най-добре представилият се индикатор сред четирите, включени в GRAI, със 123 пункта.
Особено добре в това отношение са се справили Франция, Италия, Холандия и Белгия. Тенденциите в продажбите на дребно също са били подкрепящи (105 пункта). В десет от 15-те изследвани страни данните за продажбите показват тенденция към ръст. Като цяло обаче GRAI в Европа остава с десет пункта под нивото си от предходната година.
„Нагласите в сектора на търговията на дребно и сред потребителите за момента възстановяват индекса на търговските площи“, коментира Хенрике Валдбург, ръководител на Investment Management Retail в Union Investment.
След като отчетоха значителни загуби през годината от съответно -26 и -16 пункта, двата показателя в GRAI за нагласите са били доста под средните 89 и 85 пункта. Важно е да се отбележи също, че трудовият пазар е индикатор със забавено действие. „Продължаваща рецесия с растяща безработица вероятно ще повлияе на индекса занапред“, прогнозира Валдбург.
Устойчивост в кризата
Пазарът на търговски площи в Германия се е представил изненадващо добре през четвъртото тримесечие и не се е вписал в по-широката тенденция. Със 115 пункта (с осем пункта по-малко спрямо последното тримесечие на 2019 г.) Германия остава ясен лидер в изпитващия затруднения сегмент от имотния пазар.
Водещото трио през четвъртото тримесечие на 2020 г. са Германия, Чехия (107 пункта) и Ирландия (104 пункта). Дания (103 пункта), Белгия и Полша (по 101 пункта) също имат над средното равнище в европейския индекс на търговските площи.
Австрия и Португалия са регистрирали най-тежките загуби в индекса през миналата година, като всяка е отписала по 21 пункта, следвани от Испания (-19 пункта). Австрия е била най-слабо представилата се страна през четвъртото тримесечие с едва 84 пункта, а Испания и Швеция са съвсем малко по-напред с по 86 пункта.
Подкрепена от силния оптимизъм и положителното представяне на продажбите на дребно, Дания е единствената европейска страна, която леко подобрява резултата си на годишна основа през четвъртото тримесечие, прибавяйки три пункта.
„Второто и третото тримесечие засилиха притесненията на потребителите за работните места, а търговците на дребно се страхуват за препитанието си в почти всички европейски страни и това дърпаше надолу индекса на търговските площи през миналата година – от малки загуби като в Германия, Ирландия и Великобритания до значителни спадове като Австрия, например.
Но много пазари на търговски площи в Европа показват известна степен на устойчивост по време на кризата. Това важи особено при сравнение с международни пазари като Япония и Канада, където волатилността в момента е много по-висока“, коментира Олаф Янсен, ръководител на имотните изследвания в Union Investment.