fallback

Инвеститорите губят интерес към търговските площи в Европа

Миналата година на нито един от пазарите не е отчетен ръст на наемите

17:58 | 28.02.21 г.

Снимка: Jason Alden/Bloomberg

Обемът от сделки с търговски площи е нараснал през 2020 г. в пет европейски страни, докато спрямо 2015 г. обемите са намалели във всички страни на Стария континент с изключение на Австрия и Швейцария, сочи допитване на компанията Catella Research за сделките, доходността и наемните цени на търговските площи в Европа през 2020 г. В него са били включени 31 локации на Стария континент, пише онлайн изданието property-magazine.eu.

Доходността от търговски центрове варира от 4,2% в Дания до 7,5% в Латвия и е най-висока във Великобритания и балтийските страни. След COVID-19 пазаруването и поведението на потребителите вече не са непременно обвързани с магазините на търговските улици.

За 2021 г. Catella Research очаква цените на имотите да бъдат подложени на значителен натиск, тъй като инвеститорите все повече губят интерес към „търговските площи“ като клас активи.

„Търговските площи са подложени на огромен натиск за преструктуриране в цяла Европа. Макар че настоящата тенденция за забавяне беше очаквана най-малко от десет години и беше само замаскирана от много доброто икономическо положение през последните години, пандемичната криза ясно показва повратните точки“, коментира проф. д-р Томас Бейерле, ръководител на изследванията в Catella Group.

Изследвани са били 31 ритейл локации в 21 страни. Данните от допитването показват, че на 26 от 31 пазара индикаторите за доходността сочат нагоре. Най-високата доходност в момента е постигната в балтийските страни – например, 7% за площи в центъра на Рига.

От гледна точка на обем от сделки Великобритания постига лек ръст от 4%, докато другите две големи европейски страни – Германия и Франция, регистрират спад от съответно 19% и 32% през 2020 г.

На нито един от пазарите миналата година не е отчетен ръст на наемите. За сметка на това търговските центрове отбелязват спадове от 3,6% в Дания до 16% във Финландия.

„Този преглед трябва да бъде последван от анализ на ниво имоти или микро локация и несъмнено има печеливши и губещи. Все по-ясно става, че обществените пространства във вътрешността на градовете и новите квартали ще бъдат основни играчи“, пишат авторите на изследването.

Качеството на престоя, архитектурата и основните функции само в сградата изглежда вече не са решението. На пръв поглед раздробяването на предлаганото пространство е страховито, но интелигентният микс от функции в рамките на трансформацията на големите градове може би е отговорът на въпроса как търговските площи могат да се позиционират през идните години. Примери от Барселона, Амстердам, Лондон и Осло показват как може да се постигне успех в това отношение, допълват от Catella Research.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:56 | 12.09.22 г.
fallback