fallback

Как Airbnb се върна от ръба на пропастта?

Съсредоточете се върху основния бизнес, намалете разходите и се вслушвайте в клиентите са някои от поуките, извадени от гиганта в споделените жилища

13:52 | 13.10.20 г.

Главният изпълнителен директор на Airbnb Браян Чески. Снимка: Michael Short/Bloomberg 

През май, след като се бори да запази намиращата се на ръба на фалита Airbnb, главният изпълнителен директор Брайън Чески започна да наблюдава признаци на живот в част от бизнеса си.

Жителите на градовете са търсили ваканционни жилища под наем в съседни градове, така че да не им се налага да летят. Хората са искали да резервират цели жилища, което означава, че Airbnb е успяла да извлече полза от пътешественици, избягващи хотелите и техните споделени пространства, пише Wall Street Journal в свой анализ. 

Чески бързо промени стратегията на Airbnb. Големите градове, посещавани от туристи, бяха силата на Airbnb, но сега компанията ще се съсредоточи върху местния престой. До юни тя промени дизайна на сайта и на приложението си, така че алгоритъмът й ще показва на потенциалните пътешественици всичко – от схлупени къщурки до пищни къщи на плажа близо до мястото, където живеят.

На 8 юли гостите са резервирали нощувки с темпа малко преди пандемията, която спря пътуванията и туризма. През август над половината от направените резервации са били за нощувки в рамките на 500 км от локацията на госта, сочат данни на компанията.

Главният изпълнителен директор направи и други промени, включително намаляване на маркетинга, замразяване на много от неосновните проекти и съкращаване на една четвърт от служителите.

„Не знаех, че за десет седмици ще трябва да взема решения за десет години напред“, казва Чески.

Съвземането поставя гиганта в споделените жилища на път да стане публична компания и да обяви печалба за третото тримесечие на тази година, смятат инвеститори. Само преди няколко месеца това изглеждаше почти невъзможно.

Компанията отказва да коментира финансовите си резултати или подробности по плановете си за IPO.

Очаква се Airbnb да листне акциите си в края на ноември или през декември при оценка от 30 млрд. долара нагоре, близо два пъти повече от оценката й само преди шест месеца, когато компанията потърси капиталова инжекция, съобщават запознати с плановете й източници. Airbnb ще дебютира на най-горещия IPO пазар от години, на който цената на акциите на новите публични компании нараства рязко и е напът да достигне рекорд за набрани долари.

Макар че бизнесът тази година няма да се приближи до нивата преди пандемията, а бъдещето на пътуванията е несигурно, критици на Чески и наблюдатели казват, че той ги е спечелил с бързо мислене и смели ходове. 

Airbnb

Пандемията преосмисля пътуванията, вероятно по дълготраен начин, тъй като много компании се насочват за постоянно към работа от разстояние. Макар че някои хора ще се преместят в предградията, други ще станат номади, обикалящи целия свят, смята Чески. Дори тези, които се върнат на работа, ще имат по-голяма гъвкавост, оставяйки възможност за пътуване в рамките на региона.

„Границата между пътуванията и работата се размива“, казва Чески.Бързите решения в отговор на променящата се индустрия бяха урок номер едно от пандемията. През последните месеци Чески е научил още няколко – не прекалявайте с разходите за маркетинг, служители или неосновни проекти. И слушайте клиентите си – в случая на Airbnb това са както пътуващите хора, така и собствениците на имоти. 

Airbnb след пандемията прилича много повече на компанията, която Чески и двамата му съоснователи създадоха в апартамента си в Сан Франциско преди повече от десет години. Чески споделя, че пандемията го е принудила да се „върне към корените ни“. Той се съсредоточил отново върху жилищата под наем и ограничил усилията за превръщането на компанията в гигант в по-широкия туристически сектор.

Остава въпросът дали ръстът на приходите и на резервациите е устойчив и дали Airbnb просто не е основният печеливш в осакатена индустрия. Скептиците към Чески се питат също колко дълго той може да поддържа ниски разходи и да се придържа към основния бизнес.

Airbnb трябва също да се бори с градове, обмислящи ограничения за жилищата, отдавани краткосрочно под наем. Някои трайни предизвикателства като усилията на компанията да предотвратява престъпления и да гарантира сигурността в обявените на сайта й имоти се очаква да бъдат подложени на по-голямо внимание при първичното публично предлагане на Airbnb.

Ситуацията е съвсем различна в сравнение с март, когато основният въпрос за компанията беше дали изобщо ще оцелее. Резервациите в Европа се сринаха с 80% на годишна основа през втората седмица от месеца. САЩ започваха да затварят икономиката си.

С изчезването на резервациите Airbnb започна да гори резервите си и се нуждаеше от бързо вливане на пари. За разлика от хотелите компанията не притежава имоти. Режийните й разходи са много ниски и тя не се нуждае от минимална заетост, за да останат вратите й отворени.

Чески избра дълга. Silver Lake и Sixth Street предоставиха на Airbnb 1 млрд. долара, последван от нов заем от 1 млрд. долара от друга група инвеститори.

По онова време Чески и съоснователите на компанията му намаляват заплатите си, свиват наполовина заплащането на служителите на ръководни позиции и спират разходи за маркетинг на стойност близо 1 млрд. долара. Това не е достатъчно – Чески казва, че прегледал лично стотици разходни пера „ред по ред“.

На 5 май, едва сдържайки сълзите си, той обяви във видеоконферентен разговор плана си да съкрати 1900 служители. Чески отложи и амбициозни ходове за листване на традиционни хотели и на луксозни имоти и сложи на пауза диверсифицирането в по-нови области като транспорт и медии.

Съкратените служители можели да запазят дадените им от компанията лаптопи Apple и получили здравна застраховка за една година. Airbnb публикува онлайн директория за таланти с данни на съкратените служители, така че компании, които наемат хора, да могат да се свържат с тях. Отделно те получили помощ и от служителите на отдел „Човешки ресурси“ на Airbnb за намиране на нова работа. Десетина бивши и настоящи служители споделят в интервюта, че изпитали уважение към Чески заради начина, по който управлявал съкращенията.

Главният изпълнителен директор засилил комуникацията със съществуващите служители, като преминал към седмични сесии с въпроси и отговори вместо ежемесечни. Той също така направил промени и по отношение на собствениците на имоти, разгневени от политиката му за връщане на парите в разгара на блокадата заради пандемията, като им предоставил средства от набраните пари, за да ги компенсира за една трета от отменените нощувки.

По-рано по време на кризата Чески компенсираше гости за отменени резервации с пари, предназначени за собственици на имоти, които след това го обвиниха, че е опразнил сметките им за една нощ.

Много лишени от средства собственици на имоти изтеглиха домовете си, като ги обявиха за продажба или да традиционния наемен пазар.

През лятото обаче звездите започнали да се нареждат в полза на Чески. Семейства, студенти и приятели се обръщали към Airbnb за жилища, в които да прекарат периода на карантина. А със смекчаването на ограниченията от правителствата по света хората в големите градове започнаха да пътуват в съседни градове, където хотели от големи вериги нямат присъствие.

Airbnb2

Резервациите в света и в САЩ все още са надолу на годишна основа, но се възстановяват спрямо дъното през април, когато глобалните резервации спаднаха с над 50%, сочат данни на компанията за пазарни анализи AirDNA.

Резервациите на бъдещи нощувки в САЩ растат на годишна основа от юни до август, показват данните на AirDNA. Наличните жилища за отдаване под наем в Airbnb, които рязко намаляха от март насам, нараснаха през август.

Данни на компанията Edison Trends, която основава анализа си на над 400 хил. електронни разписки, установиха, че клиентите са харчили повече за имоти в Airbnb от юни до края на септември, отколкото за резервации чрез Marriott International, InterContinental Hotels Group и Hilton Worldwide Holdings.

Скокът е по-голям спрямо най-добрия сценарий, който банкерите представиха на инвеститори преди няколко месеца, когато прогнозираха, че бизнесът ще започне да расте през последните три месеца на годината.

Компанията е регистрирала загуба от 397 млн. долара през второто тримесечие, тъй като приходите са намалели със 72% на годишна основа, съобщават запознати източници с финансовите резултати на компанията. Оперативните разходи са намалели с 38% за периода благодарение на свиването на повечето разходи за маркетинг и съкращенията на служители.

Чески казва, че прекара повечето време през последните месеци, работейки на 16-часови смени, залепен за своя iMac. Когато е на телефона, той обикаля импровизирания си офис – таванско помещение шест на шест метра на последния етаж на дома си в лъскавия квартал Мишън в Сан Франциско.

Майката на Чески, която била в града преди блокадата, се настанила в дома му. Той не бил живял с нея от гимназията преди повече от 20 години. Чески купил първото си колело, често го карал в парка и потърсил убежище в печенето на шоколадови сладки.

На фона на възстановяването на бизнеса му той иска да изпрати силен сигнал към инвеститорите и да вдъхне надежда на служителите, някои от които се притесняват от изтичането на опциите им върху акции в края на годината, казва източник, с който Чески често се консултира.

През последните месеци Airbnb нае отново някои от съкратените си служители. На виртуална среща на компанията миналия четвъртък Чески обяви, че Airbnb възстановява програмата си с бонуси за служителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:09 | 12.09.22 г.
fallback