Банките в САЩ трудно се освобождават от фалирали ресторанти и това съвсем не е учудващо. В крайна сметка кой иска да купи заведение за хранене насред пандемия, когато не знае дали то ще остане отворено или колко хора може да приеме, пише Bloomberg.
Във вторник Pizza Kitchen в Калифорния отмени търг за продажбата си, след като не се яви нито един купувач за компанията, превръщайки банкерите й във вероятните й нови собственици. Ruby Tuesday фалира в сряда и ще мине под контрола на кредиторите си. След като преговорите по федералните стимули в САЩ бяха прекратени, а застудяването сложи край на храненето навън, проблемите на индустрията може да се задълбочат през идните месеци.
„Времената са трудни за продажба на бранд за ежедневно хранене“, казва Джон Гордън, дългогодишен анализатор на ресторантьорската индустрия в компанията Pacific Management Consulting Group. Тази година веригите заведения за ежедневно хранене пострадаха както от блокадите на правителството, така и от притесненията на потребителите, че може да се заразят с COVID-19.
Ресторантите в САЩ бяха временно затворени от пандемията по-рано тази година. Макар че повечето отново отвориха врати, ограниченията за капацитета намаляват приходите, които могат да генерират.
„Факторът страх е материален, той оказва влияние върху потенциала за продажби в заведенията за ежедневно хранене“, коментира Гордън. Той допълва, че локациите, които не могат да постигнат годишни приходи от продажби от 4 млн. до 5 млн. долара, няма да разполагат с маржове, привличащи инвеститорите.
Възможни са обаче изключения, когато купувачът се интересува от недвижимите имоти на изпаднала в затруднение верига, казва Гордън.
Голямо преосмисляне
Веригите за ежедневно хранене изпитват затруднения през последните десет години, тъй като вкусовете на потребителите се различават от преживяването в заведения на вериги като Applebee's и TGI Friday's. Вместо това приходите от продажби се насочват към местни ресторанти, вериги заведения за бързо хранене като McDonald’s, съсредоточени в доставките компании като Domino’s Pizza и вериги като Chipotle Mexican Grill и Shake Shack.
„Сега е моментът за голямо преосмисляне в сегмента на ежедневното хранене“, казва Арън Алън, главен стратег в консултантската компания Aaron Allen & Associates.
Тъй като много клиенти избират да не се хранят в ресторанти от март насам, заведенията за хранене от по-нисък клас са принудени да импровизират, за да задържат продажбите. TGI Friday’s, например, опитва да привлича хора с шатри за хранене навън, а други продават прибори за хранене и храни на едро.
Несигурността за бъдещето е спирачка за потенциални продажби, коментира Майкъл Хален, старши анализатор на ресторантьорската индустрия в Bloomberg Intelligence. Той допълва, че набирането на пари за закупуване на изпаднали в затруднение ресторанти вероятно ще е трудно точно сега. Посещенията на заведения за ежедневно хранене са намалели през 65 от последните 66 месеца, отбелязва Хален, позовавайки се на данни на компанията MillerPulse.
Рисковано начинание
„Ако направите оферта сеега, може да загубите всички пари. Колко можете да оцелеете с ограничена площ за хранене? Много от веригите за ежедневно хранене изпитваха затруднения преди пандемията, а сега с цялата несигурност около вируса всяка оферта е рисковано начинание“, смята Хален.
Някои по-големи вериги за ежедневно хранене като Darden Restaurants и Bloomin’ Brands понасят бурята благодарение на силните си екипи за управление и изобилен капитал. Но това не означава, че имат интерес да придобиват изпаднали в затруднение ресторанти точно сега“, коментира Лайл Марголис, директор във Fitch Ratings, която следи ресторантите.
„На този етап компаниите са съсредоточени върху собствените си операции и опитват да успеят с това, което имат, вместо да решават чужди проблеми“, допълва Марголис.