Simon Property Group заведе контрадело срещу Gap с твърдението, че веригата магазини за дрехи използва пандемията от COVID-19 като претекст да избегне плащането на наеми на стойност над 107 млн. долара до момента за магазинните й в цялата страна, предава Bloomberg.
Базираната в Сан Франциско Gap „извлича опортюнистична полза“ от опустошителните последици от коронавируса върху американската икономика, за да откаже да прави плащания по наемни договори, въпреки че някои от магазините й отвориха отново врати, съобщиха в сряда адвокати на Simon в заведен иск пред съда в Делауър.
Искът е реакция на заведеното дело от Gap миналия месец с искане за освобождаване от наеми и известна промяна на наемните договори и е поредният фронт в борбата между най-големия оператор на молове в САЩ и един от най-големите наематели. Simon заведе отделно дело срещу Gap във Върховния съд в Делауър през юни заради неплатени наеми на стойност 65,9 млн. долара. Gap е въвлечена в подобни спорове и с Brookfield Properties, която е друг голям оператор на молове, и с редица други собственици на имоти.
Gap, която включва също веригите Old Navy, Banana Republic и Athleta, не е коментирала директно контраделото, но съобщи в комюнике, че макар някои магазини да са отворили отново врати, ограниченията заради COVID-19 продължават да задушават бизнеса в много части на САЩ.
„Оставаме ангажирани да работим със собствениците на обектите ни за взаимно изгодни решения и справедливи наемни условия, както нашите партньори в индустрията и от правителството седнаха с нас с добра воля, за да оформим бизнес средата след COVID“, отбеляза компанията.
Компаниите за търговия на дребно понесоха тежък удар заради наложените от пандемията блокади, които започнаха през март. Книжата на Gap са загубили около 60% от стойността си, като сходни спадове отчитат също Kohl’s и Nordstrom. Редица други компании, включително J. Crew, Brooks Brothers и Lord & Taylor, подадоха заявление за защита от фалит, най-големия брой в сектора на търговията на дребно от десет години насам.
Адвокатите на Simon отбелязват в иска, че оспорваните наемни договори са действащи още 40 месеца, което означава, че Gap е длъжна да плати на Simon наеми за общо 790 млн. долара и други такси. Gap е най-големият наемател на Simon в САЩ, като носи около 4% от приходите на оператора на молове, сочи искът.
В контраиска си Simon отбелязва, че Gap „има големи финансови ресурси да изпълни договорните си задължения“, но „ръководството на компанията е взело пресметнато и стратегическо решение да не го прави“. Операторът на молове допълва, че има бизнес съображения, а не опасения заради вируса, които са мотивирали решенията на веригата за дрехи кои магазини да отвори отново.
„Повторното отваряне на магазини от Gap беше много избирателно и стратегическо. То беше свързано повече с бизнес целите на Gap и внедряването им в нови бизнес планове, отколкото с някакви легитимни опасения заради COVID-19 или временни нарушения на дейността“, твърдят адвокатите на Simon.
Същевременно конкурентът на Gap Levi Strauss & Co. съобщи, че няма да изпълни плановете си за ръст на приходите от продажби за годината. Но ръководителят на компанията все пак вижда възможности за експанзия в дългосрочен план, включително прибавяне на още брандирани магазини, предава Bloomberg.
Преди пандемията ръководният екип на Levi's планирал нови договори за наем за идните пет или десет години. Сега графикът е ускорен, тъй като търговци на дребно освобождават предпочитани локации, казва главният изпълнителен директор Чип Берг. Базираната в Сан Франциско компания за производство на дънкови облекла, която има около 3100 магазина в цял свят, е в добра позиция да предоговори наемни договори със собственици на имоти, допълва Берг.
„Всичко това са добри възможности заради кризата. В компанията казвам: Никога не пропускайте добрата възможност, която кризата създава“.
Levi's, която стана публична компания миналата година за втори път в 167-годишната си история, трябва да се справя с рязко променена индустрия на търговия на дребно, тъй като купувачите пренасочват разходи от дрехи към хранителни стоки и други домакински стоки.
Здравната криза е изтрила над 1 млрд. долара от очакваните приходи от продажби на компанията през 2020 г. Преди началото на годината Levi’s очакваше приходи от над 6 млрд. долара, казва Берг. Сега анализатори прогнозират 4,1 млрд. долара за фискалната година, която приключва през ноември. Това е спад с 29% спрямо 2019 г.
Пазарът на търговски площи ще продължи „да се променя относително драматично“, допълва Берг, посочвайки фалитите и затварянето на магазини в цялата страна. „Ще има още“, очаква той.
Подобно на конкурентите си Levi'sзатвори магазините си в САЩ в средата на март, за да овладее разпространението на вируса и започна да ги отваря отново едва през май. Дори сега, когато 92% от локациите са отворени в цял свят, компанията за търговия на дребно обмисля повторно затваряне на магазини в части на страната, където случаите на COVID-19 се увеличават рязко, казва Берг.
Притесненията за здравето нарушават планирането на празничния сезон в САЩ. Заради въпросите дали купувачите ще се чувстват удобно в препълнени магазини много търговци на дребно съобщиха, че няма да отворят врати на Деня на благодарността. Levi’s се е консултирала с епидемиолог във връзка със стратегията за магазините, отбелязва Берг и допълва, че той и бордът на директорите „обсъждат разгорещено“ дали магазините ще отворят на Черния петък.
Levi's става по-консервативна с наличностите, които са нараснали с 10% през последното тримесечие. Компанията иска да наеме повече имоти, тъй като рекордният брой фалити в сектора на търговските площи продължава. Един от партньорите на компанията J.C. Penney подаде неотдавна заявление за защита от фалит.
Макар че отношенията с партньорите в търговията на едро остават рентабилни, Levi’s разчита по-малко на универсалните магазини през последните години. Берг, който се присъедини към компанията през 2011 г., казва, че делът на приходите от продажби в търговията на едро са намалели значително при управлението му, докато бизнесът с Amazon.com е силен.