Този месец China Vanke, третата по големина китайска компания за жилищно строителство, обяви, че планира да наеме опитен ръководител на свинеферма. Това не беше някакъв нов корпоративен трик за мотивиране на служителите. Vanke наистина цели да започне да отглежда свине – 250 хил. на година.
Това може да изглежда като странен начин за диверсифициране на компания, която преди е била известна с работата си по готови бетонни продукти. Но тъй като пазарът на недвижими имоти в Китай се насочва към дълбоко замразяване, силното търсене на любимия протеин на населението му се оказва неустоимо за компании, които са по-известни с прочистването на земята, отколкото с обработването й. Но както често се случва на китайския пазар на недвижими имоти, нещата не са точно такива, каквито изглеждат.
Още преди коронавируса китайските имотни предприемачи изпитваха затруднения на фона на забавянето на икономиката и тежкото дългово бреме. Пандемията направи нещата още по-лоши. През първите два месеца на 2020 г. нетните продажби на жилища се сринаха с 35%, а 105 малки и средни имотни компании фалираха. През март президентът на Vanke заяви, че „оцеляването е истинският проблем сега“, а компанията предупреди, че ще закъснее с доставянето на 39 хил. жилища заради забавяне на строителството. За няколко седмици компанията търсеше квалифицирани свинари.
Забравете за момент, че Vanke е строителна компания, и ще откриете известна логика в този ход. Всяка година Китай потребява около половината от свинското месо в света. Свинете са толкова важна стока, че правителството поддържа стратегически резерв от свинско месо. А заради епидемията от африканска чума по свинете през 2018 г., която уби 60% от свинете в страната, цените растат главоломно.
Лошото за потребителите е манна небесна за най-големите производители на свинско месо в Китай. Между август 2018 г. и март 2020 г. книжата на Muyuan Foodstuff, втория по големина производител на свинско месо в страната, се доближиха до стойността на акциите на водещите строителни компании.
Освен това Китай има дълга традиция с компании, инвестиращи щедро (и понякога фалиращо) в индустрии, които нямат нищо общо с основния им бизнес. В повечето случаи тези инвестиции са тласкани от държавна политика. Например през 2018 г. China Evergrande Group, друга голяма компания в областта на недвижимите имоти, направи подразделение за електромобили в рамките на филиала си за здравни грижи, надявайки се да извлече полза от изгодните държавни субсидии.
Свинското месо не е толкова стилна индустрия като електромобилите, но също привлича интереса на правителството. В този случай държавните ръководители опитват да премахнат малките ферми, които доминират местната индустрия и носят несъразмерна отговорност за скандали, свързани със свине, като „прилива на мъртви прасета“, които преминаха по река Хуанпу в Шанхай през 2013 г. На тяхно място правителството смята да създаде големи, корпоративно управлявани свинеферми, които произвеждат безопасни и лесни за регулиране продукти. За Vanke относително малка инвестиция в този официален приоритет вероятно ще й помогне да получи по-лесно одобрение за бъдещи проекти в недвижимите имоти.
Корпоративен Китай отдавна е наясно с тази динамика. През 2009 г. гигантът във видео игрите NetEase, най-известен с вноса на игри като World of Warcraft в Китай, навлезе в бизнеса със свинско месо. Днес компанията управлява три високотехнологични ферми (и подготвяна четвърта), а главният й изпълнителен директор е радетел за здравословен и био начин на живот в стадата си (твърди се, че те пасат в чаени градини). Неотдавна технологични гиганти като Alibaba Group Holding и JD.com обмисляха начини да внесат изкуствен интелект в бизнеса с отглеждането на свине.
За разлика от NetEase Vanke е напълно откровена, че начинанието й с отглеждането на свине е свързано повече с пари, отколкото с публична услуга. Тя не е единствена. Двама от най-големите конкуренти на Vanke в недвижимите имоти, Country Garden Holdings и China Evergrande също влязоха неотдавна в бизнеса със свинско месо наред с най-малко една преследвана от скандали туристическа агенция, която отчаяно търсеше средства, за да покрие заплатите на служителите.
Твърде рано е да се прецени дали новите играчи могат да подобрят милионите малки свинеферми в Китай. По-вероятно е да се конкурират помежду си, докато пазарът на недвижими имоти се възстанови, след което отново да започнат да продават къщи вместо свине. Това не е лош изход. Китай отчаяно се нуждае от инвестиции в подобряването на храните си. Ако процъфтяващите преди време имотни предприемачи искат да предоставят капитал, това ще е от полза за всички. С изключение, разбира се, на бедните свине, заминаващи към кланиците.