Могат ли творчески искри да прелетят през плексигласа? В отживелица ли ще се превърнат разговорите край водоохладителя?
Ръководителите на компаниите, които се готвят да отворят отново офисите, останали затворени заради коронавирусната пандемия, обмислят радикални промени на работното място, за да запазят безопасността на служителите.
Дезинфектантите за ръце и термоскенерите са само началото. Някои компании обмислят преустройство на офисите си, за да минимизират риска от втора вълна на зарази. Дългите редици с бюра може да изчезнат, а на тяхно място да се появят работни места, заобиколени от стъклена преграда.
Докато се готви да върне хиляди служители в офисите си в Италия, Давиде Сала, ръководител на отдел „Човешки ресурси“ в Pirelli, прилага практики, които вече са възприети в работата на компанията за гуми в Китай.
Промените включват измервания на температурата, маски за лице и повече пространство между бюрата, което позволява на компанията да възобнови поне част от офис дейността си.
„Ще използваме китайския модел и на други места. Ще има повече пространство за служителите, по-малко хора в стаите, а планът на офисите ще трябва да се промени“, коментира Сала.
Той обмисля дали да обозначи стълбищата за влизане и излизане, да ограничи използването на асансьора от един човек на возене, да въведе система на смени за обяд и стройно работно време, като в същото време част от служителите му продължат да работят от вкъщи, и да преосмисли плановете на бюрата.
“Истинското скъсване с миналото ще бъде преустройството на офисите“, отбелязва той.
Китай е по-напред от голяма част от останалия свят в отмяната на ограниченията с цел забавяне на разпространението на вируса, а Pirelli е една от многото мултинационални компании, които тестваха мерки след блокадата там.
Все още не е ясно колко радикални и постоянни са тези промени, тъй като учените се борят да разберат напълно вируса, а фармацевтичните компании опитват да намерят ваксина, която защитава хората.
Но стратегиите на компании като WPP, Rentokil Initial и PageGroup показват как типичният работен ден от 9 до 17 ч. на бюро в препълнена сграда няма да се върне, когато правителствата в цял свят дадат зелена светлина за повторно отваряне на офисите.
Пакетиран обяд
Служителите на най-голямата рекламна компания в света WPP ще се завърнат постепенно и доброволно, казва пред Ройтерс главният изпълнителен директор Марк Рийд.
„Можем да кажем уверено, че повече хора ще работят от вкъщи в бъдеще, но мисля, че ще продължим да имаме офиси“, добавя той.
Почти всички 107 хил. служители на WPP работят от вкъщи от средата на март. В Китай тя бавно е върнала своите 7 хил. служители в 50-те си офиса през последните два месеца след четириседмична блокада.
WPP също е възприела гъвкаво работно време, ограничила е броя на хората в асансьорите, а тъй като столовата не работи, служителите си носят собствена храна.
Британската компания за подбор на персонал PageGroup, която е листната на борсата, е отделила един вход в офисите си в Китай, където служителите се редят всеки ден за проверка на температурата и за да си вземат маска, казва Рупърт Форстър, управляващ директор на китайския бизнес.
Тя също така насърчава хората да си носят собствен обяд, за да избегнат оживените общи площи, и свежда до минимум срещите на големи групи от хора.
Тези мерки ще са във фокуса на вниманието на управленския екип, наблюдаващ завръщането на около 7500 служители в други офиси, казва Фостър.
Историята се повтаря и в други компании.
След отварянето на седемте й основни клона в Китай миналия месец шестте хиляди служители на Rentokil остават в офиса за около четири-пет часа на ден, казва говорител. Компанията също така променя плановете на сградите си, за да осигури празна седалка между всяко бюро.