Стотици собственици на имоти в Airbnb в САЩ се включват в онлайн групи, за да се оплачат, че все още не са получили никакви плащания от фонда за смекчаване на последиците от коронавируса на стойност 250 млн. долара, който компанията обяви миналата година, пише CNBC.
Малцината, които са получили пари, се оплакват, че политиката на Airbnb да предлага 25% от сумата, която те обичайно биха получили според политиките на компанията за отмяна на резервациите, е неуместна по време на кризата. Те получават плащания за десетки или стотици долара, за да покрият загуби за хиляди долара.
Това са поредните оплаквания от собственици на имоти в Airbnb, които критикуват реакцията на базираната в Сан Франциско технологична компания на огромната вълна от отмяна на резервации в резултат на коронавирусната пандемия.
В началото на годината Airbnb планираше навлизане на публичните пазари. Компанията ангажира банкери да ръководят предлагането, което щеше да е тест дали ще задържи оценката си от 31 млрд. долара на частния пазар от 2017 г.
Вместо това компанията набра ново дългово финансиране на стойност 2 млрд. долара при оценка от 18 млрд. долара. Тя също така е съкратила служители и уведоми останалите миналия месец, че ще замрази наемането на нови хора, ще спре маркетинга, ще намали заплатите да ръководителите и няма да плаща бонуси през 2020 г.
„Бавното осигуряване от Airbnb на плащания от фонда може да тласне собствениците на имоти към конкурентни услуги и няма да е от полза за компанията в дългосрочен план. То също така повдига въпроса дали компанията има достатъчно силен ръководен екип“, коментира Херни Хартевелд, анализатор на туристическата индустрия в Atmosphere Research Group.
„Никой от тези фактори няма да бъде игнориран, когато Airbnb стане публична компания. Тя може да очаква потенциалните инвеститори да я въртят на шиш за това“, допълва Хартевелд.
Airbnb съобщи в комюнике, че е започнала първия кръг от плащанията тази седмица.
„Airbnb се ангажира единствено да предостави 250 млн. долара в помощ на собственици, които са засегнати от отмяна на резервации от гостите, свързана с COVID-19 въз основа на политиката ни за смекчаващи обстоятелства“, заяви говорител на компанията пред CNBC.
“Тази седмица започнахме първия кръг на помощни плащания на обща стойност над 140 млн. долара за собственици на имоти, които отговарят на критериите. Помощните плащания ще продължат за собственици, засегнати от отменените резервации между 14 март 2020 г. и 31 май 2020 г.“, допълни той.
Според Airbnb в някои случаи собствениците на имоти са имали не толкова строга политика за отмяна на резервации, която позволява на гостите пълно или частично възстановяване на средствата, ако отменят резервацията си преди даден период. В тези случаи компанията обезщетява собствениците въз основа на сумата, която са щели да получат при не толкова строги политики, а не въз основа на общата стойност на резервациите.
За разлика от хотелите Airbnb и други сайтове за краткосрочен наем на имоти обикновено изискват от гостите да плащат част или всички разходи за настаняването преди отсядането си и предоставя част от тези пари на собствениците на имоти. Компанията обикновено удържа между 14% и 20% от всяка резервация плюс други такси.
За да даде на собствениците на имоти някаква защита, Airbnb обикновено им позволява да изберат политиката за отмяна на резервациите, която да приложат за имотите си под наем. Това им дава възможност да ограничат сумата, която да връщат на гостите, ако те отменят престоя си.
Но коронавирусната пандемия промени всичко. Като жест на добра воля към гостите, които са били принудени да отменят ваканциите си заради притесненията за здравето и блокадите на правителствата, компанията позволява на всички с резервации до 31 май, които са ги направили преди 15 март, да получат пълно обезщетение. Тази политика надмина политиките при отменяна на резервациите на собствениците на имоти, предизвиквайки многобройни оплаквания от тяхна страна.
За да намали финансовото бреме от решението за собствениците на имоти, на 30 март Airbnb обяви, че ще създаде фонд от 250 млн. долара, за да „помогне на собствениците на имоти, засегнати от свързана с COVID-19 отмяна на резервации“. Компанията обеща да плати 25% от сумата, която собствениците са щели да получат за отмяната на резервацията. Главният изпълнителен директор Брайън Чески обяви подробностите около фонда и във виртуален разговор със собственици.
Близо месец по-късно обаче стотици притежатели на имоти в Airbnb използваха Reddit и групи във Facebook, посветени на сайта за краткосрочни наеми, за да се оплачат, че не са получили никакво известие от Airbnb, още по-малко плащания от обещания фонд от 250 млн. долара.
Ръсти Одом, собственик на имот в Галвестън, щата Тексас, обявен в Airbnb, казва, че по негови сметки трябвало да получи приблизително 300 долара от фонда на компанията. Две седмици по-късно той се свързал с Airbnb, за да попита за подробности относно фонда, но по думите му компанията го „баламосала“ и не му дала никаква конкретна информация.
Спорред Одом обещаният фонд е пиар трик, който трябва да помогне на Airbnb да запази шансовете си за IPO.
Сред малкото собственици на имоти, които са получили плащане от Airbnb, е Тиери Ринол, който има около 80 обявени имота на сайта в Хюстън, Далас, Денвър, Сиатъл и Портланд. След като компанията променила политиката си за резервациите, Ринол загубил над 30 500 долара заради 50 отменени резервации.
Той изчислява, че трябвало да си върне минимум около 15 хил. долара при нормални политики за отмяна на резервации. След като Airbnb обявила фонда от 250 млн. долара и посочила, че собствениците ще получат 25% от парите, които обичайно са щели да си възстановят в случая на отменена резервация, Ринол изчислил, че ще получи около 3800 долара.
На 16 април той в крайна сметка получил плащане от Airbnb на стойност едва 106,02 долара.
„Това е напълно смехотворно. Кога ще си получа останалите пари? Ако е след три месеца, това няма да помогне на никого. Ако е обещание за плащане в бъдеще, то няма смисъл“, казва Ринол.
Той отдава имоти за краткосрочен наем чрез Airbnb от три години, но след миналия месец доверието му в компанията било напълно унищожено. „Airbnb показва, че може да направи каквото си поиска. Ако изведнъж решат, че искат да те извадят от бизнеса, могат да го направят“, казва той.