3,9 млрд. евро са вложени в бизнес имоти в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през първото тримесечие на тази година, като част от сделките са стартирани през 2019 г. Полша и Чехия имат най-голям дял от инвестициите в региона в началото на годината с 86% от общия обем, сочат данни на консултантската компания Colliers International.
Жилищният сегмент на пазара на имоти е бил най-предпочитан за сделки в ЦИЕ през първото тримесечие на годината. След него се нареждат офисите и индустриалните и логистични имоти.
Хотелите и търговските площи са най-тежко засегнати от мерките, предприети в условията на извънредно положение, въпреки че точно при тях се очакваше сериозна активност, отбелязва Colliers.
„Както купувачите, така и потенциалните продавачи могат да решат да не предприемат действия по предлагане на активите си, докато няма повече яснота на пазара. Въпреки това ползвателите на собствени имоти е много вероятно да се насочат към продажба с цел обратно наемане в случай, че имат нужда от набиране на оперативен капитал. Алтернативна възможност за финансиране е вземане на кредит от банкови институции или правителствена помощ, която няма да бъде налична за всички независимо от атрактивните лихвени проценти“, коментира Кевин Търпин, регионален директор на отдел „Проучвания“ в подразделението на Colliers за Централна и Източна Европа.
Голяма част от трансакциите през първото тримесечие на годината вече са били в напреднал етап в началото на пандемията и по тях не може да се съди какво предстои да се случи, тъй като настоящата ситуация е уникална по същността си и различна от предходните кризисни периоди, отбелязват авторите на доклада. И съветват собствениците на имоти внимателно да преценяват степента на риск, на която са изложени, особено по отношение на държавните мерки, които се отразяват върху плащанията от наематели и договорните споразумения.
Твърде рано е да се цитират конкретни числа и да се правят промени в цените, поради липсата на достатъчно пазарна информация и яснота относно редица фактори, които влияят върху различните сегменти, считат от Colliers. Някои от тях, например търговските площи и хотелите, са много по-засегнати от други и ценообразуването, прилагано в края на 2019 г., няма да бъде релевантно за тях. Към това могат да се добавят и други предизвикателства, съществували и преди здравната криза, като ръста на електронната търговия и промяната на потребителското поведение, отбелязват авторите на доклада. Същевременно се очаква високо ниво на търсене на логистични площи.
„Повече конкретика по отношение на развитието на имотния пазар ще бъде възможна, когато кривата на заболелите от Covid-19 се стабилизира и ситуацията бъде овладяна“, пише Colliers.