Хората, които допреди няколко месеца са смятали, че пазаруването на хранителни стоки онлайн е нещо ново, сега твърдо се възползват от подобна възможност, пише консултантската компания JLL.
Празните рафтове за хранителни стоки, както физически така и дигитални, се превръщат в символ на това колко обхватни са последиците от COVID-19 за обществото и снабдителните вериги в света. Стоки, които някога изглеждаха в изобилие – тоалетна хартия, препарати за почистване, вода, мляко, месо, бързо стават трудни за намиране.
В търсене на тези стоки от основна необходимост и същевременно придържайки се към указанията да си стоят вкъщи, хората се обръщат към онлайн пазаруването, като ускоряват възприемането на услуги за доставка на храни.
Проникването на доставките на хранителни стоки и на услугите за онлайн поръчки сред домакинствата в САЩ е нараснало до 31% от 23 до 25 март спрямо 13 на сто само шест месеца по-рано, сочат данни на Brick Meets Click.
Броят на новите хора, които се възползват от подобни услуги, също расте. Над 40 на сто от американците, които са поръчали доставка на хранителни стоки в седмицата до 13 март, са го направили за първи път.
„Доставките на храни ще се възползват най-много в дългосрочен план, тъй като още преди COVID-19 се очакваше да се разраснат, но вирусът ускорява промяната и кривата на възприемането се променя по-бързо от когато и да било“, коментира Джеймс Кук, директор на изследванията на търговските площи в Северна и Южна Америка в JLL.
“Но пандемията подчертава и необходимостта от физически хранителни магазини. Очакваме дълготрайно пренасочване към доставките на храни, но не пълно пренасочване. Хората ще поръчват онлайн, ще използват услуги за поръчка и доставка и ще посещават физически магазини, както го правят сега“, отбелязва Кук.
Ръстът на доставките по домовете не означава, че пазаруването във физически магазини е намаляло. Точно обратното, търсенето на хранителни продукти в магазините се е увеличило отчасти заради ограничените им наличности онлайн. Някои продукти, които са били налични за поръчка в началото на април, сега няма да могат да бъдат доставени до края на май. Други съвсем не са налични за поръчка.
Липсата на налични прозорци за доставка на хранителни стоки, надписът „изчерпани от наличност“ на големи платформи за електронна търговия и дори отмяната на някои поръчки онлайн, при които цената на доставката не е била взета предвид, бяха рядко срещани неща преди тази криза, отбелязва Питър Кронър, мениджър в отдел „Индустриални имоти“ на JLL. “Те карат много хора да излизат до магазините, а търговците на хранителни стоки и компаниите за електронна търговия се надпреварват да се приспособят и да се грижат за безопасността на хората“, допълва той.
„Физическата търговия на дребно и снабдителната верига, която я захранва, действат като изключително важни стабилизиращи сили в обществото в момента“, казва Кронър. „Когато дигиталните и физическите рафтове се презареждат с потребителски стоки, най-видна в тази среда е тоалетната хартия, това ще бъде сигнал за връщане към нормалността – физиологично успокояващо средство“, добавя той.
Хранителните магазини се приспособяват
Докато потребителите продължават да се запасяват със стоки от първа необходимост, както и да пазаруват хаотично и панически, хранителните магазини, услугите за доставка и компаниите за електронна търговия се приспособяват бързо, за да отговорят на търсенето на потребителите и в същото време да намерят начин да запазят здравето на служители и клиенти.
Търсенето по всички канали води до ръст на служителите. Три големи компании само в сектора на доставките на хранителни стоки обявиха неотдавна планове да наемат 550 хил. души.
„Март 2020 г. беше рекорден месец за британските хранителни магазини, когато 88 на сто от британските домакинства посетиха такива обекти, за да пазаруват, а ограниченият брой онлайн канали бяха буквално задушени от търсене на слотове за доставка“, казва Тим Валънс, ръководител на инвестиционните услуги и на търговските площи за Европа, Близкия изток и Африка в JLL “Това накара най-голямата британска верига хранителни магазини Tesco да наеме още 7500 шофьори на микробуси и служители за приемане на поръчки, за да увеличи онлайн доставките до клиентите си до 120 хил. на седмица“, допълва той.
Магазините правят и физически промени на разпределението си, за да се съобразят със социалното дистанциране. Някои въвеждат еднопосочни системи за движение с „ясно обозначени зони за разстояние от два метра, които държат клиентите раздалечени както вътре, така и извън магазина“, казва Валънс. Те също така обособяват места за дезинфекциране на количките и кошниците и акрилни стъкла за защита на касиерите. Тези предпазители, които най-често се използваха около зоните за доставка на храни, сега са много търсени в супермаркетите.