От преустроени сгради в Будапеща и Букурещ до перли на Балтийското крайбрежие – хотелиери, които търсят по-висока възвръщаемост в Източна Европа, се осмеляват да погледнат извън наситените хъбове в региона, пише Bloomberg.
Тъй като доходността в Прага и бизнес кварталите на Варшава намалява и се доближава до нивата в най-големите градове на Германия, столиците на Румъния, Унгария и Сърбия, както и по-малки градове в Полша привличат все повече предприемачи и инвеститори, казват ръководители на хотели.
„Букурещ е това, което беше Варшава преди 10-15 години“, каза по време на конференция в Будапеща Адам Кониежни, директор на отдел „Развитие“ за Европа на базираната в Париж Louvre Hotels Group.
Goldman Sachs Group беше сред продавачите на портфейл от десет хотела, включително четиризвездни в Будапеща и Прага, на индийския конгломерат InterGlobe миналата година. Шестте основни пазара в региона са привлекли 4,2 млрд. евро (4,6 млрд. долара) от хотелски сделки през последните пет години, една трета от които са били подписани през 2019 г., сочат данни на CMS и Cushman & Wakefield.
Кранове насищат небосвода в румънската столица, а проектите включват два хотела Ibis на листнатата на борсата във Варшава компания Orbis. Базираният в Литва независим оператор Apex Alliance завърши неотдавна строителството на четиризвездния хотел Marriott в Букурещ и превръща прочута сграда на банка в Стария град на румънската столица в петзвезден хотел.
Големи полски градове извън Варшава също процъфтяват. През идните три години девет хотела с общо 1900 стаи трябва да отворят врати в Гданск, Гдиня и Сопот на брега на Балтийско море. Те ще увеличат наличностите в трите града с 30%.
Полски градове
Университетският град Бялисток в Източна Полша е предпочитана локация за друга голяма строителна компания, Warimpex, защото предлага повече свежа работна ръка от Варшава, казва главният изпълнителен директор Франц Юркович.
Вторият по големина град в Полша, Краков, отдавна е популярна туристическа дестинация, въпреки че увеличаването на бизнес центровете там и в региона също подкрепя търсенето на хотели.
„Полша и Румъния са ключови, защото това са двете страни в Източна Европа със силни местни пазари“, казва Жил Клави, главен изпълнителен директор на Orbis, която строи хотели в региона под брандове на веригата Accor като Sofitel.
„Очаква се икономическият растеж в региона през идните години да остане силен. Ако не възникнат сериозни геополитически проблеми, не смятам, че инвестиционната дейност ще се забави“, допълва той.
Има широко поле за засилване на присъствието на международни брандове. Делът на хотелските вериги е само 15% от общото предлагане в Унгария, 14% в Полша и 6% в Сърбия спрямо над 20% в много западноевропейски страни, сочи доклад за 2019 г. на консултантската компания Horwath HTL.
Hyatt, Marriott
Будапеща има около 3000 нови стаи, които трябва да бъдат завършени до края на 2021 г. Hyatt Regency ще се помещава в сградата на стара поща от 70-те години на XIX век, а хотел W Budapest by Marriott ще отвори врати в дворец, където навремето се е намирало унгарското Държавно балетно училище.
Миналия месец френският тръст за инвестиции в недвижими имоти Covivio придоби прочутия петзвезден хотел New York Palace в Будапеща в рамките на акцията по закупуването на осем емблематични хотела в Европа за 685 млн. долара. През ноември м. г. групата се сдоби и с три хотела в Лодз, Варшава и Краков в Полша от B&B Hotels. Същевременно Apex Alliance се стреми към закупуване на хотели в унгарската столица.
„За нас има три-четири възможности в Будапеща“, казва главният изпълнителен директор на Apex Alliance Герхард Еразмус.
Прага и Варшава далеч не са загубили привлекателността си.
Чешката компания за управление на богатството R2G придоби InterContinental Prague за 225 млн. евро през януари м. г., а базираният във Великобритания фонд за частни капиталови инвестиции Patron Capital и американската хотелска верига Marriott International придобиха Sheraton Warsaw Hotel през февруари.
Patron Capital, която е съсредоточена основно в Западна Европа и Великобритания, е привлечена от допълнителната доходност от 2 процентни пункта в Полша наред със силния икономически растеж и разходите на потребителите в региона, казва вицепрезидентът на компанията Виктор Лесински.
„Полша е особено привлекателна в това отношение. Продължаваме да проучваме възможностите в региона. Очакваме доходността да продължава да намалява“, допълва той.