Едно десетилетие, особено в дигиталната ера, означава цял един живот назад. През 2010 г. тъкмо се беше появил първият iPad. Световната финансова криза все още не беше отшумяла. Най-доходоносният филм за годината беше „Играта на играчките“ 3.
През последните десет години настъпиха някои големи промени. Автономни автомобили са на пътищата, а дронове летят в небето. Офисите са с изобилни удобства. Стандартът на живот в градовете се повишава. Доставките в същия ден са новото бойно поле за онлайн пазаруването, като променят света на търговията на дребно.
Някои неща, които обаче изобщо не се промениха, са изненадващи. Мислел ли е някой, че количествените облекчения все още ще са в сила?
С навлизането в новото десетилетие консултантската компания JLL изброява най-ярките развития през изминалите десет години, които са оказали трайно въздействие върху недвижимите имоти.
Технологиите са по-дълбоко интегрирани в живота ни
През 2010 г. беше хубаво да имаме технологично устройство. Сега това е задължително. „Възходът на iPad е символ на бързото напредване на технологиите и въздействието им върху начина на работа на хората“, коментира Андрю Балантайн, ръководител на изследванията в австралийския клон на JLL.
Той създаде култура на „винаги на разположение“, при която границите между дигиталния свят и истинския живот стават все по-размити.
„Технологиите промениха най-много правилата на играта“, коментира Амбър Скиада, старши директор на отдел „Изследвания и стратегия“ на JLL в Калифорния. „Направихме преход от телефони с капачета към смартфони, а сега всички имат интернет в ръката си. Начинът, по който живеем и работим е толкова повлиян от този малък напредък, че той революционизира комуникациите, пътуванията, финансите и пазаруването“, допълва Скиада.
Очакваме повече от работното място
Преди десет години работните места бяха свързани с цената на всеки квадратен метър. Оттогава хората станаха много по-голяма част от уравнението.
„Последните десет години бяха съсредоточени върху консюмеризацията на недвижимите имоти“, казва Том Карол, ръководител на корпоративните изследвания за Великобритания и Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в JLL.
„Работните места възприемат мисленето на местата за настаняване. Виждаме, че все повече компании от широк кръг сектори, не само технологичния, преосмислят из основи проектирането, управлението и инвестициите в офис пространството си“, допълва той.
Участниците в индустрията осъзнават, че офисите „не могат да оцелеят като продукт от миналото. Нови услуги, създаване на общност, места за оставяне на колела. Инвеститорите правят всичко това, за да помогнат на клиентите си да задържат талантливите служители”, казва Роб Сюуел, ръководител на инвестициите в офиси в австралийския клон на JLL.