Свободните площи в американските търговски центрове са достигнали най-високото си ниво от най-малко 20 години насам, съобщава Financial Times. Това показва, че собствениците изпитват затруднения да се справят в ерата на Amazon.
Броят на празните обекти в търговските центрове в страната в края на 2019 г. е бил най-големият през последните две рецесии, сочат данни на Reis Moody’s Analytics.
Операторите на молове са изправени пред затваряне на магазини през идните месеци, въпреки че общото равнище на разходите на американските потребители остава силно. Появяват се първи признаци, че собствениците на физически магазини, които са най-тежко засегнати от възхода на онлайн пазаруването, си правят сметката след Коледа.
Компанията за продажби на домашно обзавеждане Pier One Imports предупреди късно в понеделник, че има „значителни съмнения“ относно способността си да продължи работа. Базираната в Тексас фирма очерта планове да затвори 450 магазина, след като продажбите й намаляха с 11% на тримесечна основа.
Равнището на свободните площи в моловете от 9,7%, отчетено от Reis, е най-високото от началото на воденето на статистика през 2000 г., когато 5,3% от обектите бяха незаети. Рецесията през следващата година ги тласна до ниво от 6,8%.
Свободните площи се увеличиха отново след финансовата криза, като достигнаха 9,4% през 2011 г., но собствениците успяха да запълнят отново площите при последвалото възстановяване на икономиката.
Търговците на дребно продължават да се възползват от все още здравата американска икономика, но операторите на търговски центрове пострадаха най-сериозно от структурната промяна в сектора.
Американските търговци на дребно са обявили затварянето на 9300 магазина през 2019 г., сочат данни на компанията Coresight. Това е най-големият брой, откакто тя е започнала да събира данните през 2012 г. Gap и Victoria’s Secret са сред множеството големи марки, представени в моловете, които обявиха планове за затваряне на обекти.
След като изравниха следкризисния връх през третото тримесечие, последните данни сочат, че свободните площи в моловете са надминали тази връхна точка през последните три месеца на 2019 г.
Предупредителният сигнал от имотния пазар се появява в момент, когато инвеститорите очакват новини за това как се е представил секторът по време на ключовия период на празничното пазаруване.
Общите продажби на дребно в САЩ между 1 ноември и Бъдни вечер са нараснали с 3,4% спрямо същия период на предходната година, показват данни на компанията за разплащания Mastercard, въпреки че ръстът на продажбите във физическите магазини е бил по-умерен – 1,2%.
Редица търговци на дребно бяха принудени да направят големи отстъпки, за да привлекат купувачи, а мащабът на някои промоции беше „шокиращ“, коментира Роксан Мейер, анализатор в компанията MKM Partners.
Въпреки цялостния натиск върху моловете данните на Reis показват, че някои райони се справят с разместването на пластовете значително по-добре от други. Равнището на свободните площи през четвъртото тримесечие варираше от 4,2% в Сан Франциско до 16,3% в Индианаполис.
Редица търговци на дребно се приспособяват, като комбинират по-ефективно физическото си и онлайн присъствие. Например сътресенията при марката Lululemon са били ограничени благодарение на луксозните й екипи за йога, които са се превърнали в хит.
Освен с променящите се вкусове на купувачите търговците на дребно трябва да се борят и с високите наеми. Собствениците на молове искат наеми от 468 долара на кв. м, колкото и през предходното тримесечие. Това е най-високото ниво от началото на воденето на статистика през 2000 г., показват данните на Reis.
Собствениците се стремят да намерят алтернативни употреби на площите в търговските центрове и привличат други наематели като ресторанти. Въпреки че те не са склонни да се обвързват с търговци на дребно с дългосрочни договори за наем с по-ниски наеми, пазарът може да започне да се обръща, смята Барбара Денъм, старши икономист в Reis. „Собствениците може да прозрат предупреждението и може би ще намалят наемите“, отбелязва тя.