fallback

Защо все повече инвеститори в имоти в Европа се насочват към хранителните магазини

Инвестициите в супермаркети са съставлявали 13% от общите вложения в търговски площи през първото полугодие, сочат данни на консултантска компания

08:40 | 18.11.19 г.

Снимка: Архив Ройтерс

В момент, в който секторът на продажбите на дребно в Европа изпитва затруднения заради насрещните ветрове в икономиката и въздействието на онлайн търговията, портфейли с магазини за хранителни стоки сменят собствеността си, особено в скандинавските страни и Германия, пише консултантската компания JLL.

Инвестициите в супермаркети през първото полугодие на тази година са съставлявали 13 на сто от цялостните вложения в търговски площи. Това е два пъти повече спрямо равнището им през 2016 г., сочат данни на компанията.

„Секторът на магазините за хранителни стоки се представя силно в Европа и предлага постоянен приток на потребители, дълги договори за наем и диверсификация на наемателите“, казва Ема Татерсол от JLL. „В момент когато някои инвеститори обръщат гръб на търговията на дребно като цяло, търговията с хранителни стоки остава твърдо в списъка им за покупки“, допълва тя.

Германия и скандинавските страни са горещи точки

През последните месеци активи в Германия, Финландия и Швеция промениха собствеността си. Една от причините за популярността им е, че класическите основи на недвижимите имоти като локация и надеждност на наемателите са лесно проверими.

„Фактът, че се намират на доминираща и достъпна локация в районите си е голям фактор за инвеститорите. Но основните заслуги на хранителните магазини са популярността и репутацията им. Това е много примамлива оферта за инвеститори, търсещи надеждни приходи“, отбелязва Татерсол.

Макроикономическите фактори също играят роля, като покупателната способност на потребителите в страни като Финландия и Германия расте наред с желанието на клиентите за покупки. Храните са област, в която хората бързо надграждат, когато имат повече разполагаеми доходи. Очаква се разходите за хранителни стоки в Европа да достигнат 2,29 млрд. долара до 2022 г., сочи анализ на компанията IGD.

По-рано тази година потфейл от 27 имота в Германия беше продаден от Patrizia Immobilien за 100 млн. евро на Marathon Asset Management. Четирите най-големи вериги магазини за хранителни стоки в Германия - Aldi, Edeka, Rewe и Schwarz-Gruppe, съставляват около 75% от приходите от наеми.

Портфейлите с имоти са популярен избор за инвеститорите, тъй като предлагат незабавен мащаб и възможност за придобиване на значителен дял от пазара на хранителни стоки в дадена страна, казва Татерсол. В Швеция портфейл на обща стойност 87,6 млн. евро, включващ 50 актива, сред които 43 магазина за хранителни стоки, беше продаден в края на миналата година от Sveafastigheter Fersen II на шведската компания Tre Kronor Property Investment.

Храна за размисъл

Хранителните магазини, както и местни търговски центрове, в които магазините за хранителни стоки заемат основно място, са смятани за по-устойчиви към ръста на електронната търговия от други подсектори на търговията на дребно.

Въпреки това навлизането на онлайн пазаруването варира значително в отделните страни. Френските и британските магазини са най-бързи в прибавянето на онлайн услуги. Дори, обаче, на пазари в Европа с развити доставки до дома те все още съставляват под една десета от общите разходи за хранителни стоки.

„Въпреки че доставките на хранителни стоки до дома растат, инвеститорите знаят, че хранителните магазини на добри локации са дефанзивна инвестиция“, казва Татерсол.

През миналата година инвестиционната банка Pareto Securities създаде новата компания Cibus Nordic Real Estate, специализирана в хранителните магазини. Листнатата на борсата в Стокхолм компания плати 767 млн. евро за портфейл от 123 хранителни магазина във Финландия, продадени от базираната в Хелзинки Sirius Capital Partners.

Най-големият инвестиционен фонд в Германия, насочен към търговията с хранителни стоки - Greenman’s OPEN, продължава да набира активи както от други инвеститори, така и от германски вериги за хранителни стоки. През март Greenman купи търговски обекти на стойност 143 млн. евро. В сделка за продажба и обратно наемане Edeka продаде четири магазина от подразделенията си в Минден и Хановер на Greenman, а инвестиционният фонд придоби други 29 магазина от инвеститора TLG Immobilien.

Германската верига за бързооборотни стоки Metro продаде три обекта на LaSalle Investment миналата година, а неотдавна се раздели с портфейл от магазини от веригата си Makro в Аликанте, Билбао, Бадалона, Сарагоса, Палма де Майорка и Валенсия.

Търговията с хранителни стоки ще остане привлекателна за инвеститорите, търсещи силна, стабилна възвръщаемост за по-дълъг срок, казва Татерсол. Освен това, тъй като веригите за хранителни стоки се стремят да наберат капитал, за да финансират скъпите услуги за доставка до дома, вероятно още имоти ще излязат на пазара.

„Все още в Европа има много вериги за хранителни стоки, които трябва да изпробват стратегията за набиране на капитал чрез продажба и обратно наемане на имоти, така че може да се появят още благоприятни възможности“, смята Татерсол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:52 | 11.09.22 г.
fallback