Статия, публикувана в списание Times през 2000 г., разказва за футуристична служителка в офис на име Icon Woman, която намира надомна работа „в мрежата“. Тя работи с “виртуален екип от колеги, работещи от разстояние (повечето от които никога не е виждала)”, а „напълно окабеленият й дом е нейната крепост“.
Въпреки това почти 20 години по-късно служители в цял свят все още ходят до офиса всеки ден. Процентът на американците, които работят от вкъщи, е нараснал от 3,3% през 2000 г. на 5,2% през 2017 г., сочат данни от преброяването на населението. Това означава, че почти 95% от работещите американци продължават да пътуват до работното си място, пише Financial Times.
Макар малцина да се съмняват, че офисите ще продължат да съществуват през 2050 г., дигиталните и културните промени бързо променят и тъканта на офиса.
“Не трябва да ходим на работа, за да работим. Ходя в офиса, когато искам да подкрепя усещането си, че принадлежа към общност“, казва Деспина Кацикакис, ръководител на отдела за бизнес наематели в консултантската компания Cushman & Wakefield.
“Това означава, че цялостната ни представа за офиса като сграда трябва да се промени и да започнем да го възприемаме като мрежа от физически и виртуални места, които ни помагат да вършим работата си възможно най-добре“, допълва тя.
Това ще наложи „преконфигуриране“ на офиса, което е различно от днешната стандартизация. Редиците от бюра в отворените пространства вече отстъпват пред характеристики, които позволяват приспособяване на средата към нуждите на служителите. Компании за споделени офиси като Knotel предлагат подвижни мебели, включително телефонни будки и модулни стени.
Смартфоните може да засилят още повече персонализацията, като приспособят всяко работно пространство към отделния човек. Свързани сгради ще научават как даден служител ги използва и ще нагласяват въздуха, светлината, бюрата, дори кафето, според нуждите на всеки човек. „Офисите ще бъдат по-умни и едновременно с това по-човешки, това е интересна дихотомия“, казва Кацикакис.
Холандската имотна компания Edge Technologies твърди, че е създала „компютъризирана сграда“. Служителите на Deloitte, която е наемател в сграда на Edge в Амстердам, имат приложение на смартфона си, което им намира паркомясто (ако се нуждаят от такова) и бюра, и приспособява средата към нуждите на отделните хора.
Въпреки че голяма част от тези технологии вече съществуват, темпът на иновациите ще се ускори през идните 20 години, казва Гай Грейнджър, главен изпълнителен директор за Европа, Близкия изток и Африка на консултантската компания JLL. “Скоростта, с която ще се променят работните места, е свързана със скоростта на нашата адаптация към новите технологии и начини на работа. Следващото поколение (служители) са родени с технологиите и са различно животно“, допълва той.
Развитието на технологиите ще увеличи наличните инструменти за офис служителите. Безупречните виртуални заседания с превод в реално време ще се превърнат в нещо съвсем обичайно и ще заменят тромавите конферентни разговори, казва Кацикакис.
Стъкло, инсталирано в сградите на калифорнийската компания View, която произвежда „интелигентни“ прозорци, вече приспособява оттенъка си, за да променя нивата на топлина и светлина. Компанията разработва също сензори, предупреждаващи за натрапници, и прозорци, които се превръщат в интерактивни екрани, казва вицепрезидентът на View Джеф Платън.