Миналата година Дубровник беше посетен от толкова много туристи, че правителството трябваше да предприеме мерки за предотвратяване на пренаселването. Броят на круизните кораби, които пристигат в хърватския град всеки ден, е ограничен до два, превозващи максимум 5000 души, пише Financial Times.
През първите осем месеца на тази година общият брой на хората, посетили живописния град, беше с две трети по-голям спрямо същия период на 2014 г. Бързият растеж несъмнено е подкрепен от популярността на сериала „Игра на тронове“, тъй като Дубровник беше една от снимачните площадки.
Но макар че повече хора посещават града, включен в Списъка на ЮНЕСКО на световното културно наследство и известен като Перлата на Адриатика, малцина търсят да закупят луксозен имот.
Пазарът на луксозни втори жилища не процъфтява в Дубровник. От другата страна на границата 4 млрд. долара бяха вложени през последните години в превръщането на Которския залив, Porto Montenegro и комплекса „Лустика бей“ в луксозни дестинации с висок клас хотели, спортни клубове, магазини и ресторанти и най-голямото яхтено пристанище в Южна Европа, където миналата година саудитското кралско семейство премести Златната си флотилия от суперяхти от Монако.
Според някои хора в Дубровник хърватският град страда заради липсата на визия на местните власти.
“Не са налице необходимите условия, които да позволят на Дубровник да достигне потенциала си на луксозна дестинация“, казва Киеран Келехер, директор на Dream Estates Croatia, филиал на консултантската компания Savills.
Келехер живее в града от 15 години. Продажбите на луксозни апартаменти и вили се случват бавно, като миналата година неговата агенция е продала общо осем жилища на цена над 3500 евро за кв. м.
„По същество луксозните имоти не съществуват в Хърватия в сравнение с очакванията за други луксозни дестинации като Южна Франция или области в Гърция, Италия, Португалия и Испания“, казва Келехер и допълва, че може да посочи само две-три вили в Дубровник, които са „подходящи за богати и известни“.
“В града няма никакво усещане за пищност както беше през последните години – джапанките и саката замениха летния шик“, допълва Келехер.
Купувачите на луксозни имоти в града са предимно местни, а само 20 на сто идват от чужбина, казва Предраг Тутич от CBS International, подразделение на Cushman & Wakefield.
“В Дубровник няма луксозни модни марки, ресторантите със звезди Мишлен са малко, а по улиците не се движат луксозни коли“, отбелязва Кристина Джиля от строителната компания Consilium Expert Group.
Марк Томас, главен редактор на Dubrovnik Times, живее в града от 1998 г. Той определя ръста на туризма като „нож с две остриета“. „Преживяването не е по-добро или по-лошо, отколкото беше преди, но е различно“, казва той и допълва, че твърде малко туристи ще се превърнат в по-голям проблем от твърде много туристи. „Имаме приятен, сладък проблем“, смята той.
Ръстът на туризма в Дубровник започна преди няколко години, когато конкурентни дестинации в Турция, Египет и Тунис бяха избягвани заради политическа нестабилност, казват експерти. Много туристи избират вместо тях сигурността на адриатическото крайбрежие, тласкайки цените на хотелите към силен ръст.
Въздействието на „Игра на тронове“ също не трябва да се пренебрегва. Кметът на Дубровник съобщи, че сериалът е допринесъл за половината от годишния растеж от 10% на туризма в града.
За подслоняването на туристите жилища за краткосрочен наем в Airbnb и HomeAway изникнаха като гъби в целия град. Предлаганите жилища само в Airbnb са се удвоили между 2015 и 2019 г. Към момента в града се предлагат над 7 хил. жилища за краткосрочен наем на двете платформи, сочат данни на компанията за анализ на данни AirDNA.
Пазарът на домове в Дубровник, които са подходящи за краткосрочен наем – малки имоти в центъра на града вместо големи луксозни вили, привлича инвеститори.
Средната цена на жилищата в региона нарасна от 2000 евро на кв. м през 2015 г. на 2350 евро на кв. м тази година, сочат данни на Savills и Dream Estates Croatia.
“Много малко купувачи се установяват в Дубровник за постоянно, но те обичат да идват и да се наслаждават на имота си и на града за няколко седмици през летния сезон и да го отдават под наем през останалата част от годината“, казва Марко Пазанин от Sotheby’s Croatia.
Той е по-оптимистичен за състоянието на пазара на луксозни имоти от останалите. „Няколко поредни години имаме траен ръст на цените. Може би на този етап няма ясна стратегия за привличане на (заможни) инвеститори. Но не може да се каже, че секторът на луксозните имоти в Хърватия страда от това“, отбелязва Пазанин.
Най-луксозните имоти на пазара може да струват между 2 и 5 млн. евро, а апартаменти и жилища в Стария град на Дубровник се продават за 5000-6000 евро на кв. м, ако разполагат с гледка към морето.
Според Келехер друг проблем, който пречи на пазара на луксозни имоти в Дубровник, са остарелите строителни регулации.
“Законите за планирането са разтегливи, тромави, сложни и историята показва, че инвестирането в Дубровник носи рискове, които възпират заможни клиенти да строят и инвестират“, отбелязва той.