По-слабото търсене на мрамор от Китай, използван за прибавяне на нотка пищност в хотели, офиси и луксозни жилища, се отразява негативно на най-големия производител на ценния материал, съобщава Bloomberg.
Доставките от Турция, където се намират над една трета от световните залежи на мрамор, са под натиск, тъй като инвестициите в имоти във втората по големина икономика в света се забавят.
Пристанище Акдениз в южния турски град Анталия е било засегнато най-силно. Обемът на товарите на пристанището, където се намират над 500 мраморни кариери, е намалял наполовина през първите шест месеца на тази година, а броят на контейнеровозите, използвани за транспортиране на материала, се е понижил с близо 20%.
Свиването на доставките на мрамор показва обхватните последици от забавянето в Китай, чиято икономика расте с най-бавния си темп от началото на воденето на статистика през 1992 г. А цените на бетона, които са показателни за търсенето в строителството, продължават да намаляват. Базираният в Истанбул Global Ports Holding, който управлява пристанище Акдениз, отбелязва, че китайските вносители трябва да се справят с липсата на подкрепа от държавата.
„Малките вносители в Китай не са подкрепяни от правителството от гледна точка на необходимото финансиране“, казва главният изпълнителен директор на компанията Емре Саин. Черният мрамор, добиван в района на Анталия, се продава за около 50 долара на квадратен метър.
Турция съставляваше 38% от износа на мрамор през 2018 г., а близо две трети от него беше предназначен за Китай, сочат данни на Международния търговски център, съвместна агенция на Световната търговска организация и ООН. Апетитът на азиатската страна към каменните блокове, включително гранит и варовик, рязко отслабна, въпреки че тя трябва да остане най-големият единичен пазар, сочат данни на специализираното списание LITOS.
Жилищното строителство подкрепя инвестициите в имоти в Китай през цялата година, а изграждането на офиси и на търговски площи със смесено предназначени намалява почти всеки месец. Търсенето в азиатската страна е отслабвало и преди, най-изразено през 2016 г., заради разследване на твърдения за укриване на данъци при износа на турски мрамор, казва Саин.
Global Ports посочи спада на доставките на мрамор като причина за понижаването на печалбата си през първото полугодие. Саин насочва вниманието си към бизнеса с круизни кораби, където Global Ports е най-големият оператор в света и се стреми да засили влиянието си в Средиземно море, като се разшири към Карибите.