fallback

Собственикът на Zara намалява магазините, но увеличава площите си в Испания

Стратегията на Inditex за разширяване на нетните площи може да се окаже рискована на фона на конкуренцията от Amazon

17:42 | 20.06.19 г.

Снимка: Архив Ройтерс

Списъкът на търговците на дребно, които затварят магазини, непрекъснато расте, но най-голямата верига за продажби на дрехи в света, Inditex, продължава да залага на мрежата си от физически магазини за стимулиране на растежа, съобщава Ройтерс.

Компанията, която е собственик на Zara, е свила мрежата си на родния пазар в Испания с 297 магазина, или 15% от 2012 г. насам. Затварянето на обекти накара някои инвеститори и анализатори да се притесняват от забавяне на ръста на продажбите на компанията, чийто бизнес беше изграден на основата на бързо разрастваща се мрежа от магазини.

Но въпреки затварянето на магазини компанията в действителност е увеличила общите си площи за продажби в Испания от 2012 г. насам с отварянето или разширяването на флагмански магазини на първокласни локации, казва запознат източник.

Нетните площи за продажби на дребно на Inditex в Испания също са нараснали през миналата финансова година на годишна база, допълва източникът, пожелал да остане анонимен, тъй като данните са поверителни.

Затварянето на магазини не е довело до намаляване на броя на служителите, които са били пренасочени към други обекти, съобщават от компанията и представители на профсъюзите.

Стратегията на Inditex за разширяване на нетните площи може да се окаже рискована в момент, когато купувачите все повече се стремят към изгодни сделки онлайн, маржовете на печалбата в индустрията намаляват, а Amazon се превръща в най-големия продавач на дрехи в САЩ и Великобритания.

Inditex опровергава тенденцията в индустрията, където компаниите свиват имотното си портфолио, като затварят магазини или намаляват размерите им.

Американската компания Gap съобщи по-рано тази година, че ще затвори 230 магазина на едноименния си бранд, като се присъедини към Victoria’s Secret и New Look, които също затвориха обекти, без да разширяват нетните площи.

Същевременно Abercrombie & Fitch, Target и Sephora експериментират с по-малки магазини.

Успехът или провалът на плана на Inditex може да помогне да се установи дали комбинирането на онлайн продажби с мрежа от големи магазини ще се окаже успешно на пазара на масовата мода, където саката се продават за по-малко от 30 евро (35 долара), а цената на късите рокли е под 50 евро.

Zara

„Потребителите променят навиците си за пазаруване. Вместо да купуват на вторични локации, те го правят онлайн, но продължават да ценят суперлуксозните флагмански магазини“, казва Алистар Уитет, портфолио мениджър в Comgest, един от 20-те най-големи инвеститори в Inditex по данни на Refinitiv.

“Това е мисленето зад стратегията на Inditex – да затваря вторичните магазини и да подобрява флагманските си магазини“, допълва Уитет.

В Билбао, например, Zara отвори триетажен магазин миналата година в историческа сграда в центъра на града с полилеи, мраморни колони и витражи, като в същото време затвори три по-малки магазина в града.

Inditex, чиито ръководители не обичат да говорят и рядко дават интервюта, е отказала да коментира официално дали е разширила търговските си площи в Испания.

Свиване на маржовете

Inditex има близо 7500 магазина в цял свят, от които над една четвърт са на лидера в бързата мода Zara, а сред другите марки са Bershka, Stradivarius и Pull & Bear. Броят им е близо два пъти повече от магазините на японската компания Fast Retailing, собственик на Gap и Uniqlo, и с около 2500 повече спрямо магазините на шведската H&M.

До момента най-голямата мрежа от магазини се намира в Испания с над 1600 обекта. Тя съставлява около една шеста от продажбите на компанията, но намаляването на броя на магазините не е ограничено само до родния пазар.

Миналата година за първи път Inditex затвори повече магазини, отколкото отвори в Китай – най-голямата й мрежа извън Испания.

В глобален план обаче Inditex продължава да увеличава броя на магазините си, но темпът на растеж се забавя и компанията изненада инвеститорите през март, когато съобщи, че ще затвори повече магазини от очакванията й през последната финансова година.

Компанията заяви, че планира да открие 300 до 400 магазина и да затвори 200, но в крайна сметка отвори 370 и затвори 355.

Zara

„За нас качеството на площите е толкова важно, колкото темпът на растеж“, отбеляза по това време Маркос Лопес, директор на Capital Markets. През същия месец Zara отвори два двуетажни магазина в Ню Йорк в луксозния комплекс Hudson Yards в Манхатън.

В глобален план нетните търговски площи са се увеличили с 4,7% през последната финансова година. Тази година компанията очаква ръст от около 4%.

Ускореното затваряне на магазини се прибавя към притесненията, че Inditex е загубила част от блясъка си на фона на нарасналата конкуренция и свиването на маржовете.

Оперативните маржове на компанията са намалявали през всяка от последните шест години – от 19,5% през 2013 г. на 16,7% миналата година, сочат данни на Refinitiv. Данните, повлияни от последиците от силното евро, все още са доста над много от конкурентите й.

Годишният ръст на продажбите миналата година е бил най-бавният за Inditex от листването й на борсата през 2001 г. Тя обаче е увеличила продажбите си над два пъти през последните десет години, а ръстът на продажбите й в местни валути със 7% миналата година е по-добър в сравнение с конкуренти като H&M, която отбеляза повишение с 3%.

„Те със сигурност са по-зрели, отколкото преди пет години, така че ръстът на площите ще бъде на по-ниско ниво. Но ръстът на приходите от 7% в трудна среда за търговията на дребно е много привлекателен“, казва фондовият мениджър Рамис Челат от Vontobel Asset Management.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:03 | 14.09.22 г.
fallback