Поредното повишаване на митата върху китайски стоки се отразява на американските компании за ремонт на жилища, тъй като те прехвърлят по-високите разходи върху клиентите си, съобщава CNBC.
От керемидите до кухненските плотове, от ламарината до осветителните тела, общо около 450 стоки, за които годишно в САЩ се харчат приблизително 10 млрд. долара, са включени в списъка с продукти, чиито мита бяха повишени от 10% на 25%. Така допълнителните разходи са нараснали от 1 на 2,5 млрд. долара, сочи анализ на Националната асоциация на компаниите за жилищно строителство (NAHB).
Последното повишаване на митата влезе в сила в петък, така че то вероятно ще се усети в началото на юни. Но налозите вече вредят на бизнеса с ремонтни дейности.
„Прогнозите на NAHB са за намаляване на растежа предвид забавянето на ръста на цените на жилищата и на обема от продажби на съществуващи жилища наред с растящите строителни разходи“, казва главният икономист на асоциацията Робърт Диец.
Главният изпълнителен директор на компанията от Вашингтон Case Architects and Remodelers Брус Кейз наблюдава, че някои клиенти вече намаляват размера на проектите си след първия пакет от мита, за да се вместят в бюджета си.
Според него няма начин компанията му да поеме сама тези разходи и да оцелее.
„Така че това вероятно ще означава повишение на цените за клиентите със 7-8%. Щеше ми се да можех да поема част от разходите, но на този етап не зная как да процедирам – да използвам различни продукти, които не са засегнати от митата, или нещо такова“, споделя Кейз.
Строителните компании вече изпитват затруднения заради недостига на работна ръка, който също води до повишаване на разходите, и ситуацията ще се влошава още повече. Близо три четвърти от компаниите за ремонтни дейности са обявили тази година по-високи цени за клиентите си заради завишените разходи за труд, показва ново допитване на NAHB.
По-високите разходи за материали и работна ръка карат някои клиенти да преосмислят ремонта на дома си. Според Кейз средният размер на проектите им е намалял значително миналата година, тъй като клиентите се стремят да намалят бюджета си.