Американските власти обвиняват Facebook в продажбата на целенасочена, дискриминационна реклама, която нарушава американския закон за справедливо жилищно настаняване (т. нар. Fair Housing Act). Регулаторите в САЩ преразглеждат и дали рекламите, поставени от Twitter Inc. и Google на Alphabet Inc. също дискриминират хората, търсещи място за живеене.
Министерството на жилищното строителство и градоустройството обвини в четвъртък Facebook, че позволява и насърчава пристрастия, основани на расата и религията, както и на пола, като ограничава кой може да вижда реклами, свързани с жилища, на своите платформи и в интернет. Министерството също така е изпратило писма до Twitter и Google, с които разпитва за рекламните системи за техните сайтове и продукти, пояснява Брайън Съливан, говорител на ведомството, цитиран от Bloomberg.
„Facebook дискриминира хората въз основа на това кои са те и къде живеят”, казва Бен Карсън, министър на жилищното развитие и градското устройство. „Използването на компютър за ограничаване на жилищния избор на дадено лице може да бъде също толкова дискриминационно, колкото и затварянето на вратата пред лицето на някого".Социалната мрежа позволявала на рекламиращите жилища лица да изключват хората, които са класифицирани като родители; с неамерикански произход, нехристияни и с интереси за достъпността на средата и испанска култура; както и други специфични класове групи, се казва в изявление на министерството. Washington Post съобщи по-рано в четвъртък, че министерството е предупредило Google и Twitter през миналата година, че проучва техните практики за евентуални нарушения на федералния закон за жилищното настаняване. „В продължение на много години имаме политики, които забраняват таргетирането на реклами въз основа на чувствителни категории като раса, етническа принадлежност, религиозни убеждения, статус на хората с увреждания, недобро финансово състояние и т.н.“, заяви говорител на Google пред Bloomberg. „Нашите правила са предназначени да защитават потребителите и да гарантират, че рекламодателите използват нашите платформи по отговорен начин". Говорител на Twitter заяви, че компанията не допуска дискриминационна реклама на своята платформа и че „всеки, който използва Twitter за реклама, се съгласява да спазва закона и да не използва услугите за незаконни дейности“. Цивилното дело на правителството срещу Facebook е внесено на фона на усилията, които социалната мрежа полага, за да се справи с много от повдигнатите въпроси в тази насока и през миналата година елиминира някои опции за таргетиране на реклами, с които би могло да бъде злоупотребено.
През миналата седмица компанията от Менло Парк, Калифорния, постигна извънсъдебни споразумения с Националния алианс за жилищно настаняване, Американския съюз за граждански свободи и други организации, да промени начина, по който жилищните и кредитните реклами могат да бъдат пускани на платформата. Facebook заяви, че вече няма да позволява реклами за жилища, работни места или кредити да бъдат таргетирани към конкретни потребители по възраст, пол или пощенски кодове, а компаниите, които използват социалната мрежа и другите ѝ платформи, за да пускат тези реклами, ще трябва да удостоверят спазването на антидискриминациионните закони и разпоредби. „Ние сме изненадани от решението на министерството, тъй като работихме с него, за да отговорим на неговите опасения и предприехме значителни стъпки, за да предотвратим дискриминацията в рекламите", поясняват от Facebook. „Докато бяхме готови да намерим решение, ведомството настояваше за достъп до чувствителна информация - като потребителски данни, без адекватни гаранции. Ние сме разочаровани от сегашното развитие, но ще продължим да работим с експерти по граждански права по тези въпроси“.