Магазини на търговските улици във Великобритания затварят всеки ден, а кризата напомня за апокалипсиса при търговията на дребно в САЩ и няма признаци скоро да се достигне дъното, съобщава Bloomberg.
Сред последните жертви са любимата модна марка на Кейт Мидълтън L.K. Bennett, производителят на торти Patisserie Valerie и компанията за звукозаписи HMV, която два пъти изпада в неплатежоспособност. Веригата универсални магазини Debenhams затваря десетки обекти, докато се стреми да попречи на милиардера Майк Ашли да установи контрол върху управлението. Конкурентът Rival House of Fraser се свива, след като беше спасен от магната миналата година.
Гигантът в електронната търговия Amazon отмъква клиенти от физическите магазини, крайният срок за Brexit наближава, а дискаунтърите подлагат на натиск обикновените вериги за хранителни стоки, така че успокоение не се очертава.
Фалитите скочиха с над 20% от 2016 г. насам, а над 1200 компании за продажби на дребно са фалирали миналата година.
Търговските улици във Великобритания се променят през последните десет години, като популярни марки са заменяни от кафенета, ателиета за татуировки или просто празни витрини. Собственикът на универсални магазини BHS, веригата за електроника Maplin и британският клон на Toys “R” Us изчезнаха.
Други отчаяно опитват да избегнат същата участ, като сключват т. нар. доброволни споразумения, които позволяват на компании, застрашени от неплатежоспособност, да затварят недоходоносни магазини и да намалят наемите. Веригата магазини за дрехи New Look, веригата за бебешки продукти Mothercare и компанията за килими Carpetright поеха по този път.
Високите наеми и имотни данъци не позволяват на някои от компаниите да държат магазините си отворени и затворените обекти сега са повече от новооткритите. Някога оживените градски центрове сега опустяват.
“На практика няма голям търговец на дребно, който не би предпочел да загуби някои от магазините си много бързо“, казва Ричард Флеминг, ръководител на отдел „Европейско преструктуриране“ в Alvarez and Marsal.
Една от причините британските магазини да пострадат толкова тежко е ръстът на електронната търговия, в която страната е един от глобалните лидери. 17% от продажбите на дребно в страната се случват онлайн, което поставя Великобритания доста преди САЩ и останалите европейски страни.
Amazon разширява присъствието си, а базирани във Великобритания вериги за дрехи като Boohoo Group и Asos увеличават конкуренцията сред физическите магазини. Те обаче също не са лишени от спънки – Asos публикува предупреждение за печалбата през декември, след което книжата й поевтиняха с 43%. Те отбелязаха нов спад във вторник, след като компанията обяви по-слаб от очакванията ръст на продажбите.
Затварянето на магазини води и до загуба на работни места. Въпреки че безработицата във Великобритания намаляваше в последните години, секторът на продажбите на дребно преживява противоположна тенденция.
Британският консорциум за продажби на дребно счита, че 900 хил. работни места може да бъдат загубени в сектора до 2025 г.
Дори собствениците на магазини със стабилна финансова позиция намаляват броя на служителите си. Най-големият търговец на дребно в страната – Tesco, планира да съкрати 9000 работни места тази година. Веригата за хранителни стоки и облекло Marks & Spencer Group затваря 100 магазина, което ще струва хиляди работни места.
Хората, които все още имат работа, също усещат последиците.
Операторът на универсални магазини и супермаркети John Lewis Partnership понижи бонусите на служителите, смятани за мерило за стабилността на икономиката на страната, до най-ниското им ниво от 1953 г. насам, когато Великобритания се възстановяваше от икономическия спад след войната. Компанията, която включва и търговеца на хранителни стоки Waitrose, отбеляза спад на печалбата от 45% миналата година.
Паула Николдс, управляващ директор на отдела за универсални магазини в John Lewis, казва, че това е най-трудният период за търговците на дребно извън хранителната индустрия, който си спомня.
Brexit натежава върху ума и портфейла на купувачите. Поевтиняването на паунда след гласуването за излизане от Европейския съюз понижи покупателните им възможности, а притесненията от възможно свиване на икономиката след напускането карат хората да намаляват разходите си.
„Този спад е по-голям, отколкото по време на финансовата криза през 2008 г., защото напрежението е много по-истинско“, казва Флеминг. Ако спад на икономиката се съчетае с последиците от насочването към електронната търговия, „това ще бъде ужасно“, допълва той.