Холандските потребители приеха лошо повишаването на данъка върху продажбите, което доведе до най-бързия спад на доверието им от дълговата криза в Европа, съобщава Bloomberg.
Влошаването на настроенията през януари изпрати индекса на най-ниското му ниво от четири години. Спадът, който макар да съответства на влошените настроения в цяла Европа, контрастира значително с други показатели в Холандия – безработицата намалява, а цените на жилищата са рекордно високи.
Въпреки че външни фактори вероятно също оказват влияние, например сътресенията на фондовите пазари и по-слабата икономика на еврозоната, икономисти отдават отчасти по-лошите настроения на повишаването на данъка върху продажбите до 9% спрямо 6% в началото на годината. Правителството също така понижи данъците върху доходите, но увеличеният данък върху продажбите допринесе за усещането сред домакинствата, че ги изстискват и не се възползват в пълна степен от силната икономика.
Този проблем съществува и в други европейски страни, особено във Франция, където френският президент Еманюел Макрон е под натиск от протести, породени първоначално от планираното увеличаване на данъците. В Италия популисткото правителство се насочи към режим, отричащ строгите икономии, с цел да помогне на хората с по-ниски доходи.
„Хората ще получат чекове с по-високо заплащане тази седмица, но повечето фишовете са доста сложни и въпросът е дали хората ги сравняват с предходните месеци“, казва Нико Клене, старши икономист в ABN Amro in Amsterdam. „От друга страна повишаването на разходите за здравна застраховка, сметките за енергия и за ежедневни хранителни стоки може да създаде усещане от потребителите, че са по-зле“, допълва той.