fallback

Дори превъзходната храна не може да спаси британските молове от изчезване

Може ли нещо да спре апокалипсиса на пазара на търговски площи?

12:13 | 14.01.19 г. 2

Снимка: Архив Ройтерс

Веригата ресторанти Pho на Стивън Уол е наемател, който собствениците на молове биха искали да привличат. Виетнамското меню е много на мода, бизнесът се разраства, a най-хубавото e, че веригата има успех в търговските центрове, пише Bloomberg.

Но според Уол дори ресторанти като неговите няма да спасят моловете, които страдат от електронната търговия и пристрастяването към мобилните телефони.

„Храната не е решение за повечето собственици. Пренасищането се получи, защото твърде много ресторанти са разположени в търговски центрове“, казва Уол, който създал британската верига заедно със съпругата си Джулс през 2005 г. „Операторите започват да се тревожат“, допълва той.

На фона на засилването на конкуренцията от Amazon.com и Asos собствениците на молове във Великобритания гледат на храната като начин да задържат интереса на клиентите. Хората ще идват в ресторантите да се хранят, да купят дрехи в магазините, докато са там, а допълнителните разходи ще позволят на собствениците да повишат наемите. Обикновен порочен кръг.

Операторите на храни и напитки пострадаха през последните 12 месеца от комбинация от бързо разрастване и забавяне на разходите на потребителите. Притокът на частни капиталови инвестиции в ресторантите накара някои вериги да отворят твърде много обекти. Популярни имена като Gourmet Burger Kitchen, Carluccio’s и веригата на Джейми Оливър установяват, че големи молове като Westfield и Bluewater край Лондон или Trafford Centre в Манчестър също изпитват затруднения. В цялата страна броят на фалиралите ресторанти нарасна с 24% миналата година в сравнение с 2017 г.

Комбинацията от нарасналата конкуренция и растящита разходи за храна заради по-слабия паунд след гласуването за Brexit засегна операторите. Освен това много от брандовете са твърде сходни и потребителите не могат да ги разграничат по друг начин освен по цената, казва Джеймс Чайлд, анализатор на търговията на дребно в EG.

Преди три години Intu Properties, собственик на 17 британски мола, включително двата най-големи в страната, представаи анализ на брокерска къща, според който операторите на храни и напитки в крайна сметка ще заемат около 25% от площите в моловете. Ще бъдат създадени нови марки, които ще стимулират приходите на собствениците, посочваше се в анализа. Когато изпадналият в затруднение собственик, който беше зарязан пред олтара от двама потенциални купувачи миналата година, обяви преструктуриране през юли, храната не присъстваше в него. Вместо това новата надежда на Intu е, че спасението се крие в изграждането на хотели и апартаменти в моловете му. Миналата година цената на акциите на компанията намаля с 56%.

Собствениците на търговски центрове, които очакват операторите на храни да им помогнат, вероятно ще бъдат разочаровани. Операторите на храни и напитки са заели 13% от новонаетите площи в моловете през 2018 г., най-ниското ниво от поне шест години, сочат данни на Radius Data Exchange. Година по-рано делът им беше 20%. Това е доста по-голямо понижение в сравнение с цялостния пазар на търговски площи, на който компаниите за храни и напитки са съставлявали 23% от новонаетите площи през 2018 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:09 | 10.09.22 г.
fallback