Служителите няма да се нуждаят от ключ, за да влязат в офиса на бъдещето, когато той отвори врати в Берлин тази година. Сградата ще разполага с обширни заседателни зали, множество копирни машини, които винаги ще са снабдени с хартия, и висококачествен въздух за максимално добро здраве на служителите и минимални отсъствия по болест, пише Ройтерс.
Смартфоните ще ги насочват на новото им работно място, тъй като може да се нуждаят от помощ поради липсата на постоянно бюро.
Тъй като технологиите променят начина и мястото, на което работим, имотните предприемачи прибягват към изкуствен интелект, за да създадат по-устойчиви работни места, които да помогнат на служителите да работят по-ефективно и удобно.
Ожесточената конкуренция за таланти променя основно тенденциите в Берлин. Въпреки че градът беше заден двор за бизнеса, в последните години той си спечели репутация на стартъп хъб. Равнището на незаетите офиси намаля до едва 1,5%, а наемите рязко се покачиха, като превърнаха града в идеално място за предприемачите да покажат новите си офиси.
Собствениците на имоти в Берлин вземат пример от Холандия, където се развиват редица проекти за интелигентни и устойчиви офиси.
Бързият растеж на местни стартъпи като Zalando и Delivery Hero стимулира търсенето на офис площи в германската столица. Два нови смарт офиса се строят в бившата ничия земя около Берлинската стена до основната гара в града. Сградата The Cube, строена от австрийската имотна компания CA Immo, ще бъде завършена до края на тази година, а The Edge Grand Central на EDGE Technologies, филиал на холандската компания OVG Real Estate, е планирана за 2020 г.
„Офис сградата е новата служебна кола. В моя свят хората вече не искат кола като придобивка. Те се оглеждат и казват: „Това ще е приятно място за работа“, споделя Мартин Родек, изпълнителен управляващ директор на EDGE Technologies Germany.
И двата офиса са опасани с мрежа от сензори, които измерват всичко – от температурата и светлината, но влажността и въглеродния диоксид, и са свързани с облачна платформа.
В The Cube технологията е наречена „мозъкът“, софтуер за самонаучаване, който анализира всички данни, които получава и оптимизира управлението на сградата.
Например, ако част от сградата е незаета, той може да изключи светлините и отоплението. Ако заседателна зала е препълнена, може да инжектира повече кислород.
Потребителите влизат в сградата чрез приложение за смартфон, който знае графика им и може да им предложи да седнат до прозореца или на етаж, на който е планирано заседание. Приложението може да бъде използвано за запазване на заседателни зали, поръчване на храна и обикаляне на сградата.
Служителите ще се нуждаят от навигационната помощ, за да намерят бюрото си. Офисите използват системата „горещо бюро“, при която служителите нямат постоянно бюро, а подходящо работно пространство за вида работа, който искат да свършат. Сградите ще разполагат с шкафчета за съхранение на вещите.
Умните офиси може да намалят и ежедневните неприятности като принтер без хартия или невъзможност за намиране на колега, казва Родек.
Принтерите работят по модела на предвидимата поддръжка. Както автомобилът предупреждава, че горивото свършва, принтерите ще изпращат предупреждение към системата за управление на сградата, когато се нуждаят от хартия, за да може някой да ги зареди.
Но за да се възползват от всичко това, потребителите трябва да се съгласят да бъдат следени и да са видими за колегите и шефа си, докато са в сградата.
Намаляване на болничните
Изследвания показват, че хората работят по-добре в среда с добро качество на въздуха и добри нива на шум и влажност. Сравнението между броя на болничните в по-стари и нови офиси показва потенциалните ползи от умните сгради.
Когато консултантската компания Deloitte се преместила в умната сграда The Edge на OVG Real Estate в Амстердам през 2015 г., тя установила, че броят на болничните е намалял драстично, а броят на молбите за работа е нараснал, казва Родек.
Преди компанията за търговия с дрехи в интернет Zalando да проектира новата си централа, компанията поискала от служителите си да споделят мнението си за съществуващото работно пространство. Те се оплакали, че имат твърде малко заседателни зали и им е трудно да се съсредоточат заради шума.
В новата й централа, която трябва да отвори врати в началото на 2019 г., служителите може да избират между библиотека за спокойна работа, телефонни кабини за частни разговори и всекидневни на открити модни подиуми за насърчаване на взаимодействието.
„Важната част е, че осигуряваме работна обстановка за всички“, казва вицепрезидентът на отдел "Имоти" в Zalando Раймунд Паецман.
Компанията планира да инсталира смарт технология, за да улесни запазването на бюро от дома и да премахне стреса за служителите, които пристигат в офиса и не знаят къде да седнат.
Въпреки че преминаването към системата „горещо бюро“ може да контролира разходите, допитване на консултантските компании CLL и Savills установило, че половината от хората под 34 години и 60% от хората над 35 години не искат да се откажат от фиксираното си бюро.
„Всички се нуждаем от дома си, от част от офиса, която ни принадлежи“, казва Франц Кюхмайер, изследовател на тенденции в института Zukunftsinstitut.
„Много служители се питат как ще организират ежедневната си работа и къде ще сложат снимки на децата си“, допълва той.