Хотелите в Москва и Санкт Петербург са се възползвали от притока на туристи по време на Световното първенство по футбол. Спортното събитие обаче е повлияло по различен начин на хотелите в руската столица и във втория по големина град в Русия, съобщава консултантската компания JLL, цитирана от онлайн изданието World Property Journal.
Световното първенство е оказало най-голямо влияние върху цените – средната цена на стая (ADR) в месеците на шампионата в Москва е била 22 600 рубли (286 евро), което е три пъти повече в сравнение с 2017 г., когато е била 7400 рубли (близо 94 евро). Санкт Петербург също се е възползвал от засиленото търсене – хотелиерите в града са повишили цените с 30% в сравнение с 2017 г. до 13 500 рубли (171 евро).
„Юли до голяма степен продължи тенденциите от юни. В процеса на подготовка на събитието търсенето на места за настаняване в Москва като основен град на шампионата се е засилило, но след първенството то е намаляло. Не наблюдаваме продължителен ефект – феновете не са останали в града като туристи, за да разглеждат забележителности“, казва Татяна Велер, ръководител на отдел „Хотели и места за настаняване в Русия и ОНД“ в JLL.
“Това ясно се вижда от анализа на заетостта – 89% продадени стаи през юни в Москва и „само“ 84% през юли. В Санкт Петербург процентът на заетите стаи е бил почти еднакъв в двата месеца – 69,1% през юни и 69,6% през юли“, допълва тя.
Според Велер средната цена на стая също е последвала тази тенденция – в Москва средната пазарна цена във всички сегменти е била 20 800 рубли (263,5 евро) през юни и 20 600 рубли (260 евро) през юли. В Москва разликата е по-изразена – 14 600 рубли (близо 185 евро) през юни и 12 400 рубли (157 евро) през юли.
„Като цяло Световното първенство по футбол не донесе очакваните резултати на хотелиерите в северната столица. Предвид динамиката на индексите в някои сегменти на пазара събитието е привлякло предимно посетители, които се съобразяват с цените и е обезкуражило традиционните туристи. В същото време Москва се е възползвала от Световното първенство, като е отговорила напълно на прогнозите както за повишаване на цените, така и за ръст на заетостта“, отбелязва Велер.
Тя обаче не очаква рекордните цени за стая и заетост в хотелите в руската столица това лято да се повторят скоро.
„Трябва да се отбележи, че в последните четири години преди Световното първенство – периодът на най-активна подготовка на хотелиерския пазар в двата града за събитието, 5400 брандирани стаи бяха въведени в Москва, а над 1200 стаи се появиха в Санкт Петербург. Предвид ръста на предлагането можем да определим оперативните резултати на хотелите по време на Световната купа като доста задоволителни, защото битката за всеки „скъпоценен“ посетител беше ожесточена на фона на растящата конкуренция и качеството на предлагането на пазара“, допълва Велер.