Внезапната смърт на съпредседателя на HNA Уан Дзиен след инцидент във Франция усложнява преструктурирането на китайския конгломерат с интереси, простиращи се от авиацията до финансите. Властите в Пекин наредиха на компанията да се върне към корените си с авиационния бизнес след агресивно придобиване на активи в чужбина.
57-годишният Уан загина във вторник след падане от стена близо до църква в Прованс, припомня Financial Times.
Уан, който е бивш служител в гражданската авиация, управляваше повечето операции на компанията, която оглавяваше от основаването й в началото на 90-те години на миналия век. Смяташе се, че той е движещата сила зад придобиванията на стойност 40 млрд. долара, които превърнаха HNA от регионална авиокомпания в конгломерат с дялове в разнородни видове бизнес – от Hilton Worldwide до Deutsche Bank.
Много международни банкери го смятаха за основно лице за контакт в компанията, а американската компания за частни капиталови инвестиции Blackstone, която продаде редица активи на HNA, дори организира парти в Ню Йорк с маски с лика на Уан през 2017 г.
Смъртта му породи теории на конспирацията в интернет. Но френската полиция съобщи, че падането на Уан е инцидент и смъртта му не буди подозрение. Той бил убеден, че ще живее дълги години и дори си купил скъпи мебели от рядкото сандалово дърво, тъй като смятал, че това ще му помогне да живее по-дълго, разказва негов бизнес партньор.
За HNA загубата на Уан, който е мажоритарен акционер с дял от около 15%, идва в особено труден момент, тъй като компанията е изправена пред задължителна реорганизация, координирана от националните регулатори. „Предполагам, че те ще бъдат съкрушени“, казва представител на HNA. “Това е последното, от което се нуждаеха в момент на криза“, допълва той.
Ръководството на HNA ще трябва да разплете сложната мрежа от собственост и дълг, за чието създаване помогна и Уан. Обремененият с дългове конгломерат консолидира и опростява структурата си, като поставя авиационния си бизнес под шапката на Hainan Airlines и продава акции от флагманския си превозвач на сингапурската авиокомпания Temasek и други инвеститори.
В по-широк план реорганизацията е тест за това как Пекин се справя със сложни случаи на корпоративен дълг въз основа на усилията на властите в страната да овладеят финансовия риск.
Мерките на Пекин срещу HNA и други подложени на напрежение компании, включително национализирането на Anbang Insurance, бележи началото на ново твърдо отношение към частните компании. Много от тях създадоха хаотичен микс от финансиране от банки и тръстове, сенчести заеми и кредити в чужбина в рамките на усилията си за растеж в страна, където конкурентните държавни компании имат преференциален достъп до банково кредитиране.
В миналото местните власти се намесваха, когато компаниите изпитваха затруднения, за да гарантират най-добрата възможна сделка за местните банки.
Но на заседание на кредиторите миналия месец, председателствано от заместник-гуверньора на Китайската централна банка, стана ясно, че дълговете на HNA се обсъждат на национално ниво. Съоснователят на компанията Чън Фън получи уверения на срещата, че тя е в различна категория от Anbang, която според регулаторите представлявала системен риск.
HNA просто имала „проблем с ликвидностите“, според участници в заседанието. Банките получиха нареждане да „подкрепят“ компанията.
“Важното сега е да получат подкрепата на банките“, казва запознат източник. Фокусирането върху местния дълг поставя началото на втора фаза от намаляването на дълговете на компанията. При първата фаза HNA ограничи експозицията си в чужбина, като продаде международни активи за около 15 млрд. долара, включително дела си в Hilton Worldwide.